Manjaro 0.8.X Masaüstü Ortamları


Arch Linux tabanlı Manjaro Linux, oldukça hızlı gelişme gösterip güçlü bir topluluğa sahip olan, benim de gündelik işlerimde severek kullandığım bir dağıtım. Hem Manjaro'ya hem de topluluğu tarafından çıkarılan bütün masaüstü ortamlı kurulum kalıplarına göz atalım.


Dağıtım, resmi olarak sadece iki masaüstü ortamına destek veriyor. Xfce ve KDE. Göz önünde olan/olmayan pek çok masaüstü ortamı ise topluluk sayesinde kullanılabilir durumda. Bu yazıyı aslında henüz hiç ele almadığım masaüstü ortamları da blogumda yer alsın diye hazırladım.

Ortam ve pencere yöneticilerinin aşağıdaki resimlerdeki Türkçe çeviri oranları tam olarak gerçeği yansıtmıyor. Bazı dil paketlerinin sonradan kurulmak için ayarlanmış olması da mümkün, sistemin güncelleme alıp eski dil dosyalarını desteklememesi de.

Kalıplara şu adresten ulaşabilirsiniz:


Aşağıda yer alan bütün ortamları şu an kullandığınız Unix ve Unix benzeri sisteme kurabilirsiniz. Ancak bazı küçük sorunlar canınızı sıkabilir. Herkesin ulaşabileceği sistemleri kullandığınızda, karşılaşacağınız sorunlar büyük ihtimal daha önce başkaları tarafından da yaşanmış ve çözülmüş durumda olur.

Xfce, Manjaro'nun ilk olarak desteklediği masaüstü ortamı. En son sürüm olan 4.12'ye hemen güncellenmiş olmasının yanında bazı küçük değişiklikler ile birlikte geliyor linux dünyam. İyice yaygınlaşmış olan Whisker Menü ve alttaki tek panel ile pencere yönetimi sağlıyor. Şu anki Xfce masaüstüm:


Bu da systemd yerine openrc ile çalışan Xfce ortamlı sistem. Paneli birazcık değiştirmişler.


KDE ortamı daha önce Türkiye topluluğu tarafından geliştiriliyorken resmi masaüstü haline getirildi. Yine bu ortamda da pek çok değişiklik ve düzenleme var:


Topluluk kalıplarına geçelim. GNOME3 kurulu sistem. Sol üstteki Etkinlikler düğmesi ile bütün pencereler ve bütün uygulamalara erişiliyor. GNOME3 eklentileri ile dilerseniz üst panelde o an etkin olan pencerelerin yanında açık olan bütün pencereleri de listeleyebilirsiniz. Sanal makinede bazı görüntü bozuklukları yapıyordu.


Cinnamon arayüzü Linux Mint ekibinin başarıları ile güzel ilgi görüyor. Vertex teması yüklü ve panelinde birkaç ekleme var.


Bir zamanların en çok kullanılan masaüstü ortamı GNOME2'den çatallanmış ve hızla geliştirilmeye devam edilen Mate de karşımızda. Ancak sanal makinede çalışırken sorun çıkarıyor.


LXDE masaüstü ortamı da gayet güzel. Pek çok az kaynak kullanımlı dağıtımın temelini oluşturan ortam gayet güzel çalışıyor.


Ayrıca LXDE ortamını birazcık şekillendirerek Netbook diye bir kalıp hazırlamışlar. Düşük çözünürlük ve sistemde çalışacak özellikteki ortamda çalıştırdığınız uygulamalar üst panel olmadan tam ekran olarak açılıyor. 1024x600 gibi sorunlu bir çözünürlükteki Netbooklar için. Ancak geliştirilmesi durmuş.


LXDE'den çatallanmış olan LXQt'nin geliştirilmesi hızla devam ediyor.


Enlightenment masaüstü ortamı hem güzel görsel efektlere sahip hem de eski makinelerde çok güzel çalışacaktır.


Ubuntu'nun ana masaüstü ortamı olan Unity'i de Manjaro'ya uyarlamışlar. İnanılmaz derecede kasılıyor. Ekranı bu hale getirmek dahi uğraştırdı. Ekran çözünürlüğü değişince görüntü sunucusunu kapatıp açıyor.


ElementaryOS ile bilinen GNOME çatalı masaüstü ortamı Pantheon da listemizde var. Açıkçası ben çok fazla beğendim. Henüz kararlı sürüme ulaşmasa da devam eden bir proje.


Fluxbox masaüstü ortamının bu kadar özenilerek hazırlanmış olması şaşırttı. Hem Xfce hem LXDE'den parçalar taşıyan ortamda güzel efektler var.


openbox pencere yöneticisi Xfce ile bütünleştirilmiş.


pekwm pencere yöneticisini çalıştırırken dil ayarını Türkçe seçince görüntü sunucusu bir türlü yanıt vermedi. Dili değiştirmeyince kendi kendine açıldı.


i3 pencere yöneticili sistemde çalıştırılabilecek grafik arayüzlü bir program bulamadım. Firefox'u kurduktan sonra çalıştırdım.


Bir pencere yöneticisi uygulaması olan awesome fareden daha çok klavye kısayolları ile pencereleri döşeme mantığına sahip. Sistem kaynaklarını çok verimli kullandığını söylemeye gerek yok.


bspwm isimli pencere yöneticisi. Görüntü yöneticisi kurulu olmadığı için manjaro/manjaro diye oturum açtıktan sonra startx ile çalıştırmam gerekti. Ayrıca sanal makinede açık sürücüler ile görüntü sunucusu açılmadı. Döşeme pencere yöneticisi arıyorsanız olay budur.


Yazıyı hazırlayabilmek için her bir kurulum kalıbını ayrı ayrı indirdim ve görüntüleri kendim aldım. İçlerinde en beğendiğim Pantheon oldu.

2 yorum :

  1. Birkaç gün önce eski bilgisayarıma Manjaro Linux kurmayı düşünüyordum. Artık kesin karar verdim :)

    YanıtlaSil
  2. Manjaro, daha adıyla (Klimanjaro dağından) başlarken bir itibar veriyor. Çok hızlı, komutlar tıkır tıkır işliyor. Yalnız kurduktan sonra 700 mb güncelleme yapmasına biraz kızdım. Malum, internet servis sağlayıcıları gıdım gıdım veriyor bağlantıyı, bir tröst yapısı, kotaydı, akk'ydi derken bu kadar çok boyutlu güncelleme.. neyse. Manjaro'ya tam puan. Selamlar.

    YanıtlaSil