Ubuntu GNOME 14.04 LTS Kurulum ve İncelemesi


Tekrar merhaba. GNOME3 severlere hitap eden Ubuntu Linux dağıtımı olan Ubuntu GNOME 14.04 LTS'yi kurup inceleyelim.


13.04 ile resmi Ubuntu dağıtım ailesine katılan GNOME sürümü aslında ilk zamanlar bir topluluk dağıtımı idi. Fedora ve biraz da openSUSE'nin GNOME masaüstü ortamındaki başarısı ve üstünlüğünü gören Ubuntuseverlerin 12.10 sürümüne GNOME eklemesi ile başlayan proje artık Ubuntu tarafından resmi olarak destekleniyor. 14.04 uzun süreli servis dağıtımı (LTS) olduğu için 3 yıl boyunca bütün güncellemeleri alacak.

Sistem gereksinimlerine gelince: 1,5 GB RAM, 8 GB sabit disk alanı, 2B hızlandırma destekli bir grafik işlemci ve 2 GHz'lik bir işlemci ile sistemi rahatça kullanabilirsiniz.

Linux kernel 3.13.0 ve GNOME 3.10 ile çıkmış olan dağıtıma istediğiniz kerneli kurabilirsiniz ancak GNOME 3.12 normal güncelleme yolu ile dağıtılmayacak. Ve dağıtım Türkçe desteği konusunda da oldukça iyi durumda.

Dağıtımı


resmi bağlantılarından indirebilirsiniz. VirtualBox ile çalıştırdım ve küçük çeviri eksiklikleri dışında canlı çalışması güzeldi:


Install Ubuntu GNOME diyelim ve hemen yüklemeye geçelim.


Türkçe dedik ve güncelleştirme-mp3 çözücü desteğini açalım.


Disk bölümlemesini elimizle yapmak için:


Kök dizin yani / dizinini bağladımız bölüme kurulum yapılacak:


RAM miktarımızın iki katına yakın bir miktarda takas alanı oluşturalım ve:


Disk bölümlememiz hazır. Yükleyelim:


Bölge ve klavye seçimi:


Kullanıcı ismi, bilgisayarın ismi ve parolamız. Burada dilerseniz dosyalarınızı şifreleyebilirsiniz:


Ve kurulum bu kadar basit:


Bittiği anda yeniden başlattım ancak VirtualBox 4.3.12 düzgün kapanmadı ve çöktü. Sanal makineyi elimle tekrar çalıştırdım ve Ubuntu GNOME bana sadece 640x480 çözünürlük sundu. İşte görüntü:


Ancak VirtualBox Misafir eklentilerini kurduğum zaman hem daha yüksek hem de dinamik çözünürlük elde edebildim:


1366x768 çözünürlük ile:


GNOME3 ilk çıktığı 6 Nisan 2011'den bu yana oldukça fazla değişim ve gelişim gösterdi. Efektlerdeki kalite ve profesyonellik gerçekten çok iyi. GNOME3'ün dağıtımlarda ilk kullanıldığı zamanlar GNOME ekibinin varmak istediği noktayı hiç anlayamamıştım. Gerçi hala anlayamıyorum. GNOME3 kesinlikle bana göre değil.

Tertemiz bir masaüstü ile karşılacağınız GNOME3'te uygulama kısayolları, açık olan penceler ve masaüstleri Etkinlikler düğmesinde duruyor. Yani sistem tamamen bir düğmede. Sanal masaüstü yönetimi:


Dağıtımda LibreOffice, Firefox, video oynatıcı gibi temel programlar kurulu olarak geliyor. Sistemde benim çok beğendiğim Ubuntu Yazılım Merkezi'nin kurulu olması güzel.

GNOME3 hiç dokunulmamış saf haliyle gelmesine karşın tabii ki sadece olduğu haliyle kullanılmıyor. Eklentiler için https://extensions.gnome.org/ adresinde yüzlerce iyi geliştirilmiş eklenti mevcut linux dünyam. Dağıtımla birlikte gelen İnce ayar aracı ile pek çok kişiselleştirme yapılabiliyor. Onlarca eklentinin yanında uygulama menüsü eklentisinin de ekli olarak gelmesi iyi düşünülmüş:


Sistemi kullanırken tuttuğu RAM miktarının 700 MB'den aşağı inmediğini gördüm. Yani sistem gereksinimlerinin yüksek olduğu ortada.

Ubuntu GNOME ekibi ayrıca GNOME klasik masaüstünü de eklemeyi ihmal etmemiş. Oturum açma ekranında tercihinizi değiştirerek klasik ekrana ulaşabilirsiniz.


Sistem neticede bir Ubuntu olduğu için Ubuntu hakkındaki pek çok detaya bu yazımdan ulaşabilirsiniz. Bu yazımda eklediğim performans arttırıcı her bir maddenin sorunsuz çalıştığını da eklemek istiyorum.

Her kesimden kullanıcıya hitap eden dağıtım GNOME3 keyfini Ubuntu ortamında yaşamak isteyenler için yapılmış. GNOME3'ün kullanım şeklinin size uygun olup olmadığını ancak deneyerek öğrenebilirsiniz.

Kolay gelsin.

2 yorum :

  1. Tesekkurler,guzel bir anlatim,linuxle benim gibi yeni baslayanlar icin yazilariniz cok faydali,elinize saglik.

    YanıtlaSil
  2. ubuntu 14.04.2 32 bit olsun linux mint mate olsun unetbootin ve rufus veya
    diğer webde ne kadar usb boot/format programı varsa kurdum ancak yüklenmedi. ve bootta ;
    SYSLINUX 4.03 2010-10-22 CHS COPYRIGHT.......
    ERROR: NO CONFİGURATION FİLE FOUND
    NO DEFAULT OR UI CONFIGURATION DİRECTİVE FOUND!
    BOOT:
    hatası verdi usb içindeki isoları sys yaptım,webde birçok kişi ile görüştüm sonuç alamadım.
    aynı usb ile aynı pc ye win7 ve win8 kurabiliyorum. pc de kurulu sistem win7 dir.

    YanıtlaSil