Puppy Linux 5.2.5 Resimli İncelemesi

Merhaba.

Windows'ta VirtualBox ile Puppy Linux denememi paylaşmak istiyorum. Yazıya başlarken makinede VirtualBox kurulu olmadığını fark ettim. Hazır yeni 4.1 sürümü çıkmışken sıcak sıcak onun da kısa bir incelemesini de yapayım buradan...

87.75 MB'lık VirtualBox Windows Host kurulumu iniyorken size Puppy Linux hakkında bir özet geçeyim.

Puppy Linux, eğer eski bir bilgisayarım olsaydı, mesela Windows 95 kurulu, kullanmak isteyeceğim yegane Linux dağıtımı olurdu(95'ten uzak durmak için sırf, laf aramızda). Hem küçük boyutu hem sistem gereksinimleri az olan bir dağıtım oluşu hem de geniş destek yelpazesi ile gerçek bir Linux şaheseri oluşu Puppy Linux'u baş tacı etmeye fazlası ile yeterli.

Puppy Linux'un sistem gereksinimleri o kadar az ki şaşırtmayayım sizi. Bu makine şu makine demeden en eski çalışır durumda olan makinelerde dahi deneyin, çekinmeyin.

Linux işte böylesine engin bir dünya. Hem dünyanın neredeyse bütün süper bilgisayarlarında hem de evinizdeki en eski bilgisayarlarda çalışabilecek kadar nitelikli ve çeşitli.

Ben hemen kuruluma geçiyorum. Siz de indirmek isterseniz işte direk indirme bağlantısı:


Other Linux'u seçip yeni sanal hard disk kuracak iken ilk güzelliğini yapıyor VirtualBox. Oluşturacağım sanal hard diskin vmi(VirtualBox) mi vmdk(VMware) mi vhd(Virtual PC) mi olacağına karar verebiliyorum. Bu sayede VirtualBox'a olan bağımlılığım azalmış oluyor. Oluşturduğum bir sanal hard diski diğer yazılımlar ile de kullanabilirim. 4.1 ile gelen bir yenilik bu, güzel olmuş. Oracle, Sun'ı satın aldıktan sonra VirtualBox hakkında oluşan endişelerim gün geçtikçe azalıyor, yalnızca VirtualBox ama.

VirtualBox çalıştıktan sonraki ilk ekran görüntümüz bu şekilde (Büyük halleri için üzerlerine tıklayabilirsiniz, kota düşmanı olmamak adına genelde küçük önizleme eklerim):


Fare işaretçisi uyumu denilen desteği sağladığı için Puppy Linux'u sanal makinede kullanırken işaretçimizi yakaladığında geri bırakır. Eğer aksi olsaydı işaretçimizi bu pencereden kurtarmanın bir yolu Sağ Ctrl'ye basmak, diğeri ise Ctrl+Alt+Del'e basmak olacaktı. Ne demek istediğim anlaşılmadıysa Puppy boot ekranında iken pencerenin üzerine tıklayarak deneyebilirsiniz.

Sanal makineyi CD'den başlattırdım ve hiçbir müdahalede bulunmadan işletim sistemimiz çalıştı. Kurulmadı, çalıştı sadece. Ve bu görüntü ile karşılaştım:


İsterseniz Puppy'i hiç kurmadan sadece USB diskinizden de canlı kalıp olarak kullanabilirsiniz. Tek yapmanız gereken içinde Puppy olan USB belleğinizi kullanacağınız bilgisayara takıp bilgisayarı USB'den çalıştırmak. Puppy'inizi canlı kalıptan kullandıktan sonra yaptığınız değişikliklerin kaybolmaması buradaki en büyük avantaj. Siz bilgisayarınızı kapatırken size o oturumda yapılan değişikliklerin kaydedilip kaydedilmeyeceğini soruyor ve isterseniz kaydediyor. Bu kadar basit. Size sadece Puppy'i kullanmak düşüyor. Bu arada USB belleğiniz normal kullanım için de uygun halde.

Klavye düzeninde Türkçe Q veya F düzeninin olmaması beni biraz üzdü. Ve dili de Türkçe değil tabi ki.

Paket yöneticisinden yüzlerce veya Quick Pet uygulaması ile hızlı bir şekilde onlarca uygulamaya erişebilirsiniz. Quick Pet ile Firefox 4'ü kuruyorum. Birkaç tıktan fazla uğraşmadan iniyor. Görüntü şu şekilde:


Boyutu ile yeteneklerini oranlamaya çalışırsak Windows 95 ile karşılaştırmak isterdim ancak 95 hiç kullanmadığımdan yorumu size bırakıyorum. Puppy Linux'ta hiç sürücü bulma, yükleme derdi olmadığını da belirtirim. Ve mevcut olanlardan memnun kalmayıp başka sürücü kurmak isterseniz paket yöneticisinde birkaç tık ile kuruluyor. Windows 95'te hiç de böyle olduğunu sanmıyorum.

Puppy Linux'u bilgisayarınıza kurmak için Universal Installer aracı var ve kurmaya IDE or SATA HARD DRIVE'ı seçerek başlayalım. GParted uygulaması ile hard diskimizde bölüm oluşturmamız gerektiğini söyledi. Evet, biraz İngilizce bilmek gerekli. Ama aslında çok kolay bir iş. Sonrasında Enter'a basmak dışında bir iş düşmüyor.

Puppy Linux çok esnek ve geliştirilebilir olduğundan bazı kullanıcılar boş durmayıp geliştirmişler. Mesela;

(Tıklayınca username: puppy password: linux yazın)

bağlantısında 400 MB lara ulaşmış bir dağıtım mevcut.

Ayrıca Wary Puppy adında da bir dağıtım mevcut. Daha kararlı olduğu bilgisi ile indirme bağlantısı ise;


adresinde mevcut.

Kurulum ve kullanım hakkında dağıtımın sitesinde İngilizce detaylı açıklamalar mevcut.

Böylesine küçük, az kaynak gerektiren ve yetenekli bir dağıtımı incelediğim için ben çok mutlu oldum. Umarım siz de okuduğunuz için mutlu olmuşsunuzdur.

Kolay gelsin. Linux'lu günler...

İlgili yazılarım:

Puppy Linux 5.2.8 Resimli İncelemesi 

Puppy Linux 5.2.8 Lucid Kurulumu Resimli Anlatım

5 yorum :

  1. Teşekkürler Tam işime yarayan şeydi anlatım için sağolun ;)

    YanıtlaSil
  2. Hey dostum tşkler. Saniyede 40 kilobayt indirme hızına sahip tarihi eser bir pcde indirmeye caısıyorum sonuc alabilirsem yasarım bu konu altına

    YanıtlaSil
  3. puppy linux'un dial up ayarları ile ilgili resimli veya detaylı bilgi verebilir misiniz ?
    Mesela telefon veya mobil modem ile nasıl bağlanabilirim ?

    YanıtlaSil
  4. bu dagitimlar her bilgisayara kurulur mu?
    lupu sanalda calisti ama gercekte calismadi

    YanıtlaSil