openSUSE 12.01 Kurulumu Resimli Anlatım


Merhabalar.

Bu yazımda 16 Kasım 2011 günü çıkmış olan openSUSE 12.01'in kurulumunu ele almak istedim. Hemen başlayalım.



Dağıtımın iso kalıplarını


adresinden edinebilirsiniz. Hangi dosyayı indireceğinize karar veremediyseniz bu(4.1 GB) dosyayı tavsiye ederim.

Size sanal makine ile bu görüntüleri sağlayabiliyorum.

Novell gibi güçlü bir şirketin maddi desteği ile kendi topluluğu tarafından çıkarılan bağımsız bir dağıtım olması büyük bir artı. Ancak belirgin bir yeni sürüm takviminin olmaması ve bazen bir yıla kadar uzayan beklemeler ise eksi yönlerinin başında. YaST paket yöneticisini kullanan, rpm paket yapılı, kısmen açık kaynak kodlu ve ücretsiz bir dağıtım.

Önerdiğim iso kalıbının boyutunun bu kadar büyük olması sizi biraz şaşırtmış olabilir. Ancak kalıp dosyasının içinde GNOME3, KDE, Xfce, LXDE ve temel X ile metin tabanlı pencere yöneticisi seçeneklerinin hepsini sunuyor bize. Kurulum sırasında bir tıklama ile seçim yapabiliyoruz.

Kalıbı başlattığımız an hoş geldiniz yazısı karşılıyor bizi ve DVD seçenekleri çıkıyor. Seçenekler İngilizce.


Ancak F2'ye bastığımız an bütün dil seçenekleri karşımıza çıkıyor:


Ne ilginç alfabeleri destekliyormuş. Ve seçenekler Türkçe:


Sistemi sabit diskten başlatma seçeneğinin ilk ve otomatik seçilen madde olması güzel düşünülmüş. Biz kurulum yapacağımız için Kurulum'u seçiyoruz.

Linux kerneli yükleniyor, meşhur bukalemun bizi karşılıyor ve terminali seyrettiğimiz bir yükleme hazırlığının ardından kurulum ekranı karşımıza çıkıyor. İleri ve Tamam - Tamam diyelim. Burada önemli bir şey yok.


Sistem analizinin ardından


Yeni kurulum veya var olanın güncellenmesi mi şeklinde bize soruyor. Ayrıca bazı ülkelerdeki telif hakkı ve CD/DVD boyut sorunu nedeniyle CD/DVD kalıplarında yer alamayan ek paketlerin kurulumunu Add-On CD'si ile yapmak istiyorsanız alttaki Include Add-On seçeneğini de seçebilirsiniz. Add-On CD'si ilk verdiğim bağlantıda mevcut. Bu paketler sonradan el ile YaST'tan da kurulabilir. Zaten sistem bunlara ihtiyaç hissettiği an öneriyor. Dil dosyaları ve bazı kodekler sonuçta.

Otomatik yapılandırma seçeneğini değiştirmemize gerek yok. Yani bilgisayarınızda önceden openSUSE yoksa veya önceki ayarları istemiyorsanız bu ekranda sadece ileri deyin:


Saat ve zaman dilimi. Sorun varsa veya farklıysa düzeltin. Seçtiğimiz dilden dolayı doğru bir seçim yaptı:


Ve bir seçim ekranı. Hangi masaüstü ortamı? GNOME 3.2 mi KDE 4.7 mi? Ek seçenekler görünsün diye Diğer'i seçtim ama tercihimi GNOME'dan yana yapıyorum.

Peki nedir bu masaüstü yöneticileri diyorsanız bu bağlantıları tek tek ziyaret edebilirsiniz: GNOME, KDE, Xfce, LXDE.


Ve sabit disk alanına geçmiş bulunuyoruz:


Önerilen bölümlendirme gerçekten iyiymiş :) Takas alanı, ayrı ayrı Kök ve Ev dizinleri gerçekten iyi seçilmiş. Burada Propose Seperate Home Partition'daki işareti kaldırarak Ev dizininin ayrı bir bölümde saklanmamasını sağlayabilirsiniz. Eğer sabit diskiniz tertemiz ise veya içinde dosya bırakmamışsanız hemen ileri diyerek devam edin. Ben kendi bölüm yapılandırmamı oluşturacağım. Create Partition Setup diyorum ve kendi yapılandırmamı oluşturacağım:


Tek sabit diskim olan sda'nın herhangi bir tablo içermediği ortada. Sanal sabit diskimi bu kurulum için oluşturdum çünkü.


Ekle yani Add diyerek yeni bir bölüm ekliyorum sabit diskime. Birincil bölüm olması benim işimi görecektir. Karıştırmayalım fazla:


Sabit diskim 8 GB olduğu için 6 GB Kök ve 2 GB takas alanı şeklinde düşündüm. Bu şekilde ekle ileri /home diyerek Ev dizinini Kök dizininden bağımsız bir bölümde de tutabilirsiniz. Bize en başta bunu önermişti ancak benim çok fazla hoşuma gitmiyor.


Eklediğimiz bölüm Kök dizinini yani sistemi barındıracağı için "/" bağlanma noktasını seçtik. Bize önerdiği Ext4 iyi bir seçim olacaktır. Ayrıca openSUSE bu sürümde Btrfs dosya sistemine tam destek sağlıyor. Son kullanıcı için şimdilik gerekli değil bence.

Ayrıca Kök dizinini şifreleyebilme özelliği openSUSE farkını ortaya koyuyor. Ancak şifreleme işlemini hiç kullanmadığım için bir yorum yapamıyorum. /boot klasörünü ayrı bir bölümde tutmak gerektiğini tahmin ediyorum. Her neyse. Başka bir inceleme konusu çıkmış oldu.

Ekrandaki gibi yapmamız yeterli burada.


Yine Add diyerek 2 GB Primary ve dosya sistemine swap dediğimiz anda takas alanını da oluşturmuş olduk:


Bu tablo önerilen değil benim elimle oluşturduğum hali. Başlığı yanlış olmuş.


Kullanıcı adı ve şifre yazım ekranı. Otomatik oturum açma istiyorsanız ilgili seçeneği işaretleyebilirsiniz.


Ve en sevdiğim ekran. Bütün ayarlarımızın uygulanmadan önce bize listelendiği yer. Aslında şu ana kadar sistemde hiçbir değişik yapmadık. Herhangi bir sorun çıkmaması için harika düşünülmüş. Adım adım okumak mutlaka gerekli. Bende herhangi bir sorun yok. Anlayamadığınız kısım olursa yorum bölümünde anonim olarak yazmaktan çekinmeyin, beraber cevap arayalım.


Ve onay ekranı. Emin misiniz, son kararınız mı :)


Ve kurulum başladı:


Linux kernelinin üzerine yapılandırılmış bir dağıtım ve bu kadar başarılı bir kurulum yöneticisi var. Tek kelime ile harika. openSUSE 11.04'ü bir süre kullanma fırsatı bulmuştum. Çok başarılı bir dağıtımdı.

Ayrıntılar sekmesi çok hoşuma gitti bu arada:


Ve sistem yeniden başladı. Son yapılandırmalar:


Ve sanal makinenin 2D hızlandırma özelliğini açmadığım için karşılaştığım ekran. Eğer siz de çok eski bir ekran kartı ile görüntü alıyorsanız sizde de görünebilir. Ondan paylaşmak istedim:


Aslında bu çift panel tarzı daha çok hoşuma gidiyor. Hep böyle Fallback mi kullansam ne :)

GNOME3 açıldı:


Kurulum yazısı olduğu için fazla detaya girmeden birkaç resim ile yazıyı bitiriyorum.



 Ve paket yöneticisi YaST'tan birkaç resim. Üzerlerine tıklayabilirsiniz:


Kısaca özetleyecek olursam:

Tamamen sıfırdan oluşturulmuş bir dağıtım olarak gerçekten başarılı bir duruş sergiliyor. Ancak GNOME3'ün kullanım mantığını beğenmediğim için KDE ve Xfce ile kullanmayı tercih ederim ben. Eğer siz GNOME3'ün keyfine varabileceğim bir dağıtım arıyorum diyorsanız openSUSE ile GNOME3 tam size göre. Tabii ki diğer masaüstü ortamları da çok iyi halde geliyor.

Kolay gelsin.

13 yorum :

  1. Gnome 3 surumunu 2.3e indirebilir miyiz ? Tesekkurler bu guzel icerik icin.

    YanıtlaSil
  2. Hemen bakıyorum çok sağolun.

    YanıtlaSil
  3. ben yükledim türkçe değil nasıl türkçe yapılır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kurulum sırasında Türkçe'yi seçtiyseniz sistem menüsüne "update" yazın ve açılan YaST2'de sağ alttaki Kabul et'e tıklayıp güncellemelerin kurulmasını bekleyin. Dil desteği biraz daha artmış olabilir ancak maalesef sistem tamamen Türkçe değil. Türk topluluğunun yeterince güçlü olmadığı gerçeği.

      Sil
  4. Benim sistemde 2 HDD var.
    1. Hard diski işletim sistemi olarak kullanıyorum.Diğer hard dikte 2'ye ayrılmış ve depo vazifesi görüyor.OpenSuse linux kurulurken bu 2. harddiske bir şey olur mu,bilgileri silinir mi?
    Sistemi 1. hard diske kuracağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kurulum sırasında kök dizin olarak seçtiğiniz bölüme dikkat edin. Ve ayrıca biçimlendirilmesini istediğiniz bölüm olacaksa hangi sabit diske bağlı bölümü seçtiğinize dikkat edin. Risk tamamen size ait.

      Sil
  5. konuyu buraya yazmam ne kadar doğrudur bilemiyorum ama; halihazırda open suse 12.3 KDE kullanıyorum. ekran kartım nvidia.. nvidia'nın driverlerini sisteme yükledim. sorunsuz kullanıyorum. ancak; ekran boyut ve konum ayarlarımın 1200 X 800 (60.0 Hz) olarak görüyorum.(GE98 GeForce 9300M GS)
    oysaki bu ekran kartımı windows ta daha yüksek çözünürlükte kullanabiliyordum.
    ne yapmam gerekir.. yada bununla yetinmem mi lazım.

    not: http://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers
    bu sayfadaki ilk driveri sistemime kuruyorum. ekran kartıma göre seçimim doğrumudur.
    teşekkür ederim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben NVIDIA 9500M GS kullanmaktayım. Sanırsam monitörlerimizin çözünürlükleri aynı 1280x800 ancak 1200x800, NVIDIA sürücünün bu çipler için sunduğu bir çözünürlük değil.

      Peki bu kapalı sürücüleri kurmadan önce açık sürücü varken ekran çözünürlüğü nasıldı? Denemek için basitçe NVIDIA'yı kaldırın.

      Sil
  6. acaba Windowsa benziyormu windows gibimi

    YanıtlaSil
  7. opensuse sanal makinesi için bir oturum açma başarısız.

    The virtual machine 'opensuse ' has terminated unexpectedly during startup with exit code 1 (0x1). More details may be available in 'C:\Users\ilhami\VirtualBox VMs\opensuse_\Logs\VBoxHardening.log'.

    Sonuç Kodu: E_FAIL (0x80004005)
    Bileşen: MachineWrap
    Arayüz: IMachine {f30138d4-e5ea-4b3a-8858-a059de4c93fd}

    YanıtlaSil