ReactOS 0.4.7 Sürümü Duyuruldu

Tekrar merhaba. Windows NT mimarisini birebir taklit etmeyi amaçlayan ReactOS işletim sisteminin hala ve henüz alfa sürümü olan 0.4.7 sürüm numaralı kalıpları dağıtıldı. Kurulumuna bakıp Windows'la uyumunu inceleyelim.


"Hala" ifadesini kullanmamın sebebi, ReactOS'un geliştirilmesinin 1998 yılında başlamış olması. Normalde; kullanıcılara dağıtılmayan, sadece küçük ve bilinen bir ekibin test ettiği sürümlere alfa denir. Bu yazılım topluluğu da henüz alfa seviyesinde olduğu için hatalarını bulmaktan ziyade özelliklerini keşfedelim.

Unix ve Unix benzeri sistemlerde Windows uygulamalarını çalıştırabilmemizi sağlayan Wine öykünücüsü ile işbirliği halinde devam eden ReactOS projesi esasında Windows Server 2003'ü birebir taklit etmeyi amaçlıyor. Proje tamamen açık kaynak kodlu ve geliri de tamamıyla bağışlardan oluşuyor.

Eskiden belirsiz aralıklarla çıkarılan sürümler dağıtıma olan ilgiyi düşürüyordu ancak son iki yıldır her üç ayda bir projenin o anki halini kullanıma sunmaya başlamaları ilgiyi artırmış görünüyor. Distrowatch'ta 2015'i 56. sırada kapatmış iken geçen yıl 26. sıradan bu yıl 16. sıraya yükselmeyi başarmış.

KURULUM

ReactOS, kurulabilen kalıbın yanında canlı çalışan kalıp seçeneğine de sahip. Biz normal bir kurulum yapıp yeteneklerine bakalım. Kurulabilen kalıbı şu resmi adresten indirebilirsiniz:


ReactOS, Windows mimarisine uyumlu çalışma amacına sahip olmasına rağmen Windows'la en ufak bir benzerlik taşımıyor. Bunun yanında herhangi bir Unix veya Linux mimarisi ile de ilgisi yok. Tamamen sıfırdan yazılmış bağımsız bir açık kaynak kodlu proje linuxdunyam. Dolayısıyla VirtualBox'ta "Diğer" ve "Diğer/Bilinmeyen" seçeneklerini seçmekten başka bir şansımız yok.

Kalıbı çalıştırdım ve mavi bir ekranda dil seçenekleri çıktı. Türkçeyi görmek sevindirici.


Enter, Enter, Enter ve doğruysa Enter. Disk bölümleme ekranı karşımda.


Benim sanal sabit diskim yeni olduğu için bir bölüm bulunmuyor. P'ye bastıktan sonra sadece Enter'a basarak kurulumu tamamladım.

Bilgisayar yeniden başlayınca karşıma ReactOS Kurulum Yardımcısı isimli bir program çıktı.


Alışageldiğim "Özelleştir" kelimesi yerine "Hususileştir" kelimesini görmek ilginç :)

İleri, ileri, ileri derken şifre koymaya gerek duymadım ve tema Klasik olarak kaldı. Masaüstü karşımda ve bana kendi kendine kuramadığı bir cihaza ait sürücüyü otomatik tekrar kurmayı denemeyi veya sürücüsü bende varsa göstermemi söyleyen bir pencere çıktı. Kendiliğinden deyince kuramadı ve pencereyi kapattım. Sürücüsünü kuramadığı cihazın ismine system device demesi belirsizlik getirmiş. İkinci olarak da ses sürücüsünü bulamadığını söyledi.

Masaüstü:


ÖZELLİKLER

Sistem ağ yapılandırmasını otomatik yapmış ve internete bağlı. Denetim Masası:


Dizge hususiyetleri:


Masaüstünde kısayolu bulunan Uygulama Yöneticisi'ni çalıştırdım. Sistemde düzgün çalıştığı bilinen uygulamaların indirme yollarının bir araya toparlanmış olması güzel. Uygulama sayısı az olsa da gayet basit ve rahat bir kullanımı var. Firefox 45'i kuruyorum.


Uygulama indikten sonra normal Windows'taki kurulum ekranı geldi. Kurdum. Çalıştı:


Uygulama yöneticisi sayesinde VLC, Winamp, 7zip gibi programların yanında .Net 4.0, Java 7, Adobe Air gibi pek çok altyapıya destek sağladığı görülüyor. Henüz alfa aşamasında olmasından dolayı test edilme kolaylılığını artırmak için VirtualBox ile uyumluluğu iyi durumda olan sistemin VitualBox ses sürücüsü de Uygulama Yöneticisi ile kurulabiliyor.

Ofis 2003'e ait ücretsiz görüntüleyiciler de mevcut. Peki Ofis 2010'u kurmaya kalksam çalışır mı hemen test edelim.

Sistemin VirtualBox ile uyumu sayesinde paylaşılan klasör oluşturup dosyayı almak beklediğimden çok daha kolay oldu. Ve Ofis 2010 kurulumu sorunsuz başladı.


Kurulum esnasında sqdedev.dll ve sqlunil.dll kitaplıklarının eksik olduğunu söyleyince hemen indirip System32 klasörüne attım ancak hata verip kurulumu tamamlamadı. İnternette biraz araştırınca gördüm ki çalıştırabilenler olmuş.

SONUÇ

Henüz test aşamasında olduğu ısrarla vurgulanan sistem sadece ama sadece deneme ve keşfetme amaçlı olarak kullanılmalı. 19 senedir devam eden bir geliştirme süreci bence imkanların azlığından çok vazgeçilmeyen bir azmi gösteriyor. Siz de test edin ve bu azmi görün.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder