Mandriva 2011 Resimli Kurulum ve İncelemesi

Merhaba.

Bu incelememde Linux dünyasında oldukça gözde olan ve 28 Ağustos'ta "2011" sürümü çıkan bir dağıtımı ele almak istedim.


Bilindiği üzere Mandriva 2011, varsayılan ve resmi olarak desteklenen tek masaüstü ortamı olarak KDE ile duyuruldu. Diğer ortamlar ancak resmi kaynak dışından edinilebilir. Bu, serbestliğin birazcık kısıtlanarak KDE ile çok daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunulması anlamına gelir. Hem iyi hem kötü. Ancak bir KDE sever olarak benim hoşuma gitti, neyse başlayalım.

Öncelikle şu resmi paylaşmak istiyorum, nedenini tahmin etmişsinizdir ve birazdan açıklarım:


Sanal makine ile kuruluma başlayalım. Sistem 1 GB RAM ve 10 GB boş alan önerisinde bulunuyor. İndirme kalıplarını


adresinden edinebilirsiniz.

DVD hem canlı hem kurulabilir ancak DVD'yi takılı unutup bu ekranla karşılaşırsanız bilgisayarı elinizle kapatmanız gerekir, sabit diskten açma seçeneği eklenmemiş:


Bu kadar çok dil desteklemesi harika:


Anlaşmayı okuyup, kabul, ileri, İstanbul, ileri, saat yerel yani doğru olan, ileri dedik.

Bu kadar çok klavye desteklemesi güzel. İleri dedik. Ve hard disk bölümlendirme:


Bütün diski kullanmayacağımızı düşünerek Özel Bölümlendirme diyelim. Kurulumun tamamen Türkçe olması güzel.

Ve sistem dosyalarının yer alacağı bölümü oluşturalım:


Güzel ancak eksik sayılabilecek bir özellik: Sistemin kurulacağı bölüm dışındaki bölümleri şifreleyebiliyoruz. Umarım bu halde olsa dahi Pardus'a da gelir.

Şifreli ev dizininin olacağı bölümü oluştururken 4 haneli bir şifre yazdım ve uyarı vermeden kabul etti, kurulum tamamlandı. Ancak bilgisayar disk bölümü şifresinin yazdığı ekranda şifreyi yazdığım halde hard diske erişmeyerek açılmadı. Kurulumu birkez daha en baştan başlattım ve Ev bölümünün şifresini değiştireyim dediğimde en az 8 haneli şifre olması gerektiği uyarısını yaptı. 8 haneli şifre yazdım, tekrar kurdum Mandriva'yı, bilgisayar sorunsuz açıldı, Ev dizinine erişim sorunsuz sağlandı. Yani uyarı olmamasına rağmen bu ekranda 8 haneden kısa şifre koymamanız gerekiyor:


Yardıma tıklayınca verilen hata. MD5 toplamını bu nedenle karşılaştırdım. iso dosyası hatalı mı indi diye. Hata bende değilmiş. Bu arada takas alanını da oluşturdum:


Eksiklerine rağmen bu kadar detaylı özelliklerin yer aldığı bir bölümlendirme uygulaması iyi olmuş. Günlük işlerimde kullanmak isteyeceğim kadar yetenekli bir uygulama.

Arka planda yardım hatası mesajı ile hard disk tablom:


Ve kurulum başladı. Daha öğretici bilgiler veren bir sunum olmasını beklerdim:


Sonradan yapılabilecek ayarların kurulum esnasında gösterilmesi biraz karmaşaya yol açmış gibi:


Bilgisayar açıldıktan sonra Ev bölümünün şifresi, ülke, isim, kullanıcı derken masaüstümüz karşımızda. İşte şifreli Ev dizini, 2.6.38.7 kerneli, KDE 4.6.5'i


ile Mandriva masaüstü:


Ve sıradan menülerden farklı olarak bütün ekranı kaplayan, Rosa Labs yapımı ve tablet bilgisayar içinmiş gibi his veren SimpleWelcome menüsü:


Uygulamalar sekmesi aynı GNOME 3 gibi olmuş, tekerleği kaydırarak koca koca program simgelerine bakmak sizin hoşunuza gidiyor mu bilmiyorum ama benim hiç gitmiyor:


İşlevi ancak uzun süreli kullanımda net ortaya çıkacak olan Zaman Dilimi ekranı. Eski dosyalarınıza tarihsel bir sıra halinde erişmenizi sağlıyor. Mac Time Machine geldi aklıma birden:


Oldukça şık ve sade bir Dolphin karşımızda:


Renk uyumlarında hoşuma gitmeyen birkaç detay yakaladım, bazı öğeler net görünmüyor:


Topluluk yerine şirket dağıtımı olmasının bir artısı olarak MandrivaSync ile her kullanıcıya 2 GB ücretsiz alan veriliyor:


Açık olan pencere ve uygulamaların simgeler ile gösterilmesi ayırt edilememelerine sebep olmuş. Sizce alt panelde simgesi olan hangi uygulamalar açık, hangileri kapalı şu an?


Ben de bilmiyorum, tek tek veya Alt+Tab ile bakmam gerekli:


RPM tabanlı bir dağıtım olan Mandriva'ya birkaç paket kuralım.

Birçok ayara kolayca ulaşabileceğimiz "Mandriva Linux Denetim Merkezi" adındaki görsel bir program, root şifremiz ile bizi karşılıyor:


"Yazılım Kur ve Kaldır" tıkladım ve:


Hiç olmazsa sistemi güncelleyeyim dedim:


Sanal makinenin internet bağlantısında sorun yok:


Listeleri indirdi ancak:


Ne yüklü paket listesini görebildim ne yeni paket yükleyebildim ne de sistemi güncelleyebildim. Yorum yapmıyorum.

Dağıtım Firefox 5, Thunderbird, Libre Office, PiTiVi gibi birçok ana paket ile birlikte geliyor. Açık sürücüler içerip sahipli-kapalı sürücüleri içermeyen dağıtıma bunları sonradan kurmanız gerekiyor.

Sanal makinede, ömrü dolmaya yakın hard diskime rağmen oldukça rahat ve akıcı bir kullanım keyfi sundu.

8-9 yıl öncesinin bir numaralı kullanıcı dostu olan dağıtımının yenilik ve güzelliklerine rağmen birçok eksik ve hatayla karşıma çıkması beni hoşnut etmedi. "Kullanılmaya değer ama kullanmak istemeyeceğim bir dağıtım" şeklinde bir fikir oluşturdu bende.

Daha detaylı bilgiler için: Resmi site, wiki sitesi

Kolay gelsin.

5 yorum :

  1. Serdarkacmaz16 Ocak 2012 00:45

    Bence PcLinuxOs buna 10 basar.

    YanıtlaSil
  2. Hmmm o kadar uğraştan sonra,sonuç hüsran olmuş paylaşım için teşekkürler , bu işletim sistemini kullanmak isteyecekler için bir fikir verir:)kolay gelsin ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim, evet biraz hüsran oldu.

      Sil
  3. Beleş yahniden böyle köfte çıkar deyip kestirip atmayınız..
    Kurulumunuzu ingilizce yaptıktan sonra, gerekli güncellemelerinizi rahatlıkla yapabilirsiniz..Gerekli güncellemeler sonlandırılınca da Türkçe dil seçimiyle aradığınız Mandrivayı karşınızda bulabilirsiniz..
    Sanırım bu problem TÜRKÇE`mize yeterince ehemmiyet verilmemesinden kaynaklanmakta...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle yorumunuz için teşekkür ederim.
      Mandriva 2011, bir şirket dağıtımı olarak çıkarılmıştır. Şirketin içinde bulunduğu zor durumun bu dağıtım ile daha da kötüye gitmiş olduğu maalesef göz önünde olan bir gerçektir. Ortada benim tecrübeme de denk gelmiş pek çok sorun varken bunu görmezden gelemezdim. Dağıtımı sanal olarak kullandım ve bunu kişisel bloguma not düştüm. Her şey bundan ibaret.
      Dağıtımı keyifle ve sorunsuz olarak kullanan kullanıcılardan haberdar olmak güzel, tekrar teşekkür ederim. Topluluk dağıtımı olacak olan Mandriva 2012'de görüşmek dileğiyle.

      Sil