Debian 8.1.0 Jessie Kurulum ve Yapılacaklar Listesi



Pek çok dağıtımın alt yapısını oluşturduğu için ana dağıtımlardan biri olan Debian 8 Jessie'nin saf halinin kurulumunu yapıp "Kurulum sonrası yapılacaklar" listesi oluşturalım.



TÜBİTAK bünyesinde geliştirilmekte olan Pardus da dahil olmak üzere hali hazırda Debian tabanlı yüzlerce aktif dağıtım bulunmakta. Çünkü gerek performans gerekse güvenlik açısından çok başarılı ve özelleştirilmeye müsait bir yapıda geliştiriliyor.

Debian GNU/Linux'un geliştirme süreci "kararlılık" esasına dayandığı için çok sık aralıklarla test kalıpları çıkarılır ve Debian topluluğu bu kalıpları test eder. Fark edilen hatalar rapor sistemine eklenir. Bu hatalar çözüle çözüle yeni kurulum kalıpları hazırlanır, tekrar test sürecinden geçer. Yaklaşık iki yıllık test sürecinin sonunda yeni sürümün kararlı kalıpları çıkarılmış olur.

Ayrıca Debian sadece GNU/Linux değil GNU/Hurd ve GNU/kFreeBSD gibi pek çok çekirdek üzerine de inşa edilebiliyor linux dunyam. Böylesine esnek, güvenli, geliştirilebilir ve destek bakımından çok güçlü bir sistemin kurulumunu yapıp biraz yapılandıralım.

KURULUM

Kurulum için CD kalıplarını resmi sitesinden indirebilirsiniz.


Eğer sisteminizin RAM miktarı 4 GB ve üzerinde ise 64 bit sistem kullanmanızı tavsiye ederim. Sistem gereksinimleri ise 1 GB RAM, 2 GHz veya üzeri işlemci, 10 GB kadar disk alanı ve normal bir ekran kartı. Kalıbı çalıştırdım.


Graphical Installer seçeneği fare ile tıklanabilir bir kurulum arayüzü çıkardığı için daha rahat. Üstteki Install seçeneğinde ise yine ikinci ile aynı kurulum seçenekleri olsa da sadece yön tuşları ve Enter ile kurulum yapılabiliyor.

Sırası ile dil, ülke ve klavye seçeneği. Seçip devam.

Kurulum bileşenleri yüklendi ve makine adına devam dedim.


Alan adını boş bırakıp devam.

Bütün yetkilerin sahibi olan root parolası


Önce bir isim


Sonra kullanıcı ismi yazıyor olacaktır. Devam.

Kullanıcı hesabınız için parola. Ve disk bölümleme.


Ben kendi elimle yapmak istiyorum. Kullanacağım sabit diski seçiyorum.


Sanal makinede yeni bir sabit disk oluşturduğum için üzerinde herhangi bir disk tablosu bulunmuyor. Dolayısıyla önce bir tablo oluşturmamı istedi. Evet dedim ve şimdi bölümleme işlemi:


Yeni bölüm boyutunu takas alanı için RAM miktarınıza yakın bir değer bırakacak şekilde yazıp Birincil diyorum ve Başlangıç.


Üstteki ekranda "ayarlandı"ya tıklamak dışında bir şeye tıklamadım. ext4 dosya türü ve bağlama noktası / olarak kendinden ayarlandı.

Şimdi takas alanını oluşturalım. Boş alanı seçiyorum.


Dosya sistemi ext4 yerine


takas alanı olarak seçilecek ve görünüm bu şekilde


Debian'a yetecek büyüklükte bir bölümün / dizinine bağlı ext4 olması ve RAM civarında bir takas alanı. Sistemin düzgün kurulup çalışması için en temel tabloyu hazırlamış olduk. Artık sistemi kurabiliriz.


Diske kaydet ve Evet. Temel sistemin kurulumuna geçti. Bir süre sonra bize hangi masaüstü ortamı ve temel paketlerin kurulu olmasını istediğimi sordu. Debian desktop environment'ı mutlaka işaretledikten sonra


Ben deneme amaçlı olarak hepsini kullanmak istediğim için seçtim ancak siz aşağıda her birinden birer kare paylaştığım ortamlardan birini seçseniz yeterli.

GRUB'un kurulacağı yer. Sistem önyükleyici, eğer sabit diskinizde daha önceden kurup kullandığınız bir Linux sistem yok ise sda'da olmalı. Eğer daha önceden kurduğunuz bir sistem var ise ve önyüklemeyi bu sistemin başlatıcısı yapsın istiyorsanız şimdi GRUB'u kurulum yaptığınız bölüme kurabiirsiniz. Sonra diğer sistemi açıp grub-update yapmanız gerekir.

Ve sistem kurulumu tamamlandı. Masaüstleri:

Cinnamon:


GNOME3:


GNOME Klasik:


KDE:


LXDE:


Mate:


Panelsiz bir Openbox:


Xfce:


KURULUMDAN SONRA YAPILACAKLAR

İlk olarak depomuzu genişletelim. Çünkü Debian temel politika olarak sadece ama sadece tamamen özgür yazılımları bünyesinde barındırarak dağıtılıyor.

su
nano /etc/apt/sources.list

açılan pencereyi şu hale getirin


Ctrl + O ile kaydedip kapatın. Şimdi komut arayüzünü kaptmadan

sudo adduser <kullanıcı adınız>

Oturumu kapatıp açın. Gerekli birkaç paket:

sudo apt-get update

sudo apt-get install firmware-linux ttf-freefont ttf-mscorefonts-installer ttf-bitstream-vera ttf-dejavu ttf-liberation clementine vlc bleachbit gimp libreoffice-writer libreoffice-calc libreoffice-impress pepperflashplugin-nonfree chromium libavcodec-extra gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-fluendo-mp3 gstreamer0.10-pulseaudio libgstreamer-perl libgstreamer-interfaces-perl

Şimdi ekran kartınızın sürücüsünü yükleme zamanı.

lspci -nn | grep VGA

deyince ekran kartınızın markası yazacaktır.
_______________________________
ATI ise:

sudo apt-get install firmware-linux-nonfree libgl1-mesa-dri xserver-xorg-video-ati
_______________________________
NVIDIA ise

aptitude -r install linux-headers-$(uname -r|sed 's,[^-]*-[^-]*-,,') nvidia-kernel-dkms

mkdir /etc/X11/xorg.conf.d

echo -e 'Section "Device"\n\tIdentifier "My GPU"\n\tDriver "nvidia"\nEndSection' > /etc/X11/xorg.conf.d/20-nvidia.conf
_______________________________
Intel ise

sudo apt-get install xserver-xorg-video-intel
_______________________________

İşlemciniz için:
_______________________________
AMD ise

sudo apt-get install amd64-microcode
_______________________________
Intel ise

sudo apt-get install intel-microcode

Sistemi kullandıkça yavaş yavaş şekillendirmeye devam edeceğinizden emin olabilirsiniz çünkü Debian hakkındaki kaynaklar oldukça fazla. Ve Ubuntu Linux da Debian temelli olduğu için pek çok noktada Debian ile benzerlik gösterecektir.

Oldukça güvenli, kararlı ve yıllarca sorunsuz kullanıma hazır bir sistemin kurulumunu tamamlamış olduk.

Kolay gelsin.

13 yorum :

  1. Debian kod bilgisiyle çalışan bir sistem, bana göre debian tabanlı olmasına rağmen point linux çok daha iyi.

    Sizi linux dünyamda tekrar görmek beni sevindirdi, saygılar...

    YanıtlaSil
  2. Debian 8 ne ara çıktı ya :)

    YanıtlaSil
  3. en altta ki nvida için gerekli olan komutları yazdım ve birdaha oturum ekranı gelmedi siyah ekran var ctrl+alt+f2 ile root olup sorunu çözmeye çalışıyorum yardım edermisiniz ?

    kodlar arasında sorun çıkartan var galiba :/

    Debian Jessie Cinnamon
    i5 -12gb ram -nvidia geforce 610m ekran kartım var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgisayarınız bumblebee teknolojisine sahip. bumblebee ve primus paketlerini kurun.

      Sil
    2. onu nasıl kurabilirim?

      Birde sorunu çözmek için etx/X11/xorg.conf.d/20-nvidia.conf dosyasını sildim sorun çözüldü.

      Çözüldü derken cinnamon çöktü falback diyor.

      Bumblebee ve primus bunları araştırıp kurayım :)
      Teşekkür ederim.

      Sil
    3. apt-get purge nvidia nvidia-kernel-dkms
      apt-get install bumblebee primus

      Deyin. Sonucu yazarsanız sevinirim. Benim bumblebee dizüstüm olmadığı için sonucu bilmiyorum.

      Sil
    4. Tamadır bu komutları yazdım.
      nvidia için herhangi bi değişikli kolduğunu göremiyorum.

      cinnamon çökmüş durumda hala fallback diyor.
      komutlar sonucunda tekrar bi güncelleştirma aldı sadece bunu gördüm.

      Şimdi cinnamon için nasıl bişi yapabiliriz?
      nvidia panelinden durumun fotoğrafını gönderebilirim masaüstü geldiğinde :D

      Sil
    5. 3D desteği çalışmadığı için cinnamon 2D olarak açılabiliyor. İsteseniz bir de kapalı bumblebee yi deneyebilirsiniz. Önce yine varsa 20-nvidia.conf u silin.
      apt-get purge bumblebee
      apt-get install bumblebee-nvidia
      Root yetkisi olmadan
      sudo adduser $USER bumblebee

      Sil
    6. Benim ekran kartı optimus değil onun için bende çalışmayabilir.
      birde Cinnamonu güncellemek cinnamonu yeniden kurmak gibi aynı işi yapmaz mı? keşke ordaki komutları yazmasaydım..

      Sil
    7. Bilgisayarınız çift grafik işlemcili değil mi?
      Tam anlayamadım. Bütün sistem en güncel halde olmalı.

      Sil
    8. Dostum bende de hem intel hem nvidia olan laptobum var.mate optimusu kur bumblebee optirunlar falan hiç uğraşma.

      Sil