Linux Mint 12 İncelemesi Hezeyanım

Aslında en başta planladığım üzere bu, Lisa kod adıyla çıkan Linux Mint 12'yi hem kurma hem de inceleme yazım olacaktı. Ancak şu an kullanmakta olduğum bu sistem hakkında bir inceleme değil şahsi bir eleştiri yazısı yazmak istedim.




Linux dünyasının tartışmasız lideri Ubuntu Linux'nun Unity arayüzündeki ısrarı ve GNOME'un üçüncü sürümden itibaren dayattığı yeni kullanım şeklinin birleşmesi Linux-sever daha doğrusu Ubuntu Linux-sever kesimi oldukça zorda bıraktı. Çünkü kullanım alışkanlıklarımızı tamamen rafa kaldırarak bir anda yeni bir arayüze ve kullanım şekline geçmek zorunda kaldık. Ve oldukça sancılı bir sürecin içinde bulduk kendimizi.

Linus Torvalds da dahil herkesin kabul ettiği bir olgu: Henüz tam olgunlaşmamış bir pencere yöneticisi GNOME3.

Yani hem eksik hem de hatalarla dolu yepyeni alışkanlıklar gerektiren bir sistem var karşımızda. Tabii ki zaman geçtikçe iyileşmekte. Hatta hızla zenginleşen eklenti deposu da topluluk desteğinin ne kadar önemli ve gerekli olduğunu gösteriyor bize. Sırf bunu gösterebilmek için blogumun sağ üst kesimindeki araçta birkaç eklenti paylaştım sizlerle. Ancak GNOME3'ün bugünkü hali bence günlük kullanım için yeterince rahat değil. Aktiviteler altında sıkışıp kalmış bir işletim sistemi, etkinlik olarak gösterilen pencereler, çalışma alanları ve geçişler ile kendimi hiç rahat hissedemiyorum. Herhangi bir anda açık olan bütün uygulamaları görememem ve bunlara erişimimin doğrudan olmaması rahatsız edici. Çeşitli eklentiler ile biraz çözüm bulunabiliyor ancak bu sefer de yamalı bohça bir sistem havasına giriyor GNOME3.

İşte benim gibi düşünen GNOME-severler Ubuntu Linux'un Unity ısrarından kaçarcasına bir arayış içine girdiler. Gerek Ubuntu Linux'tan türetilmiş olması gerek aynı yükleme paketi yapısını kullanması(yani aynı depo kullanılabilir) gerekse daha pek çok yönden benzerlikler içermesi sonucu kullanıcıların ilgisi şu sıralar Linux Mint 12'de.

Çünkü Lisa hem GNOME3 tecrübesini hem de alt panel ile GNOME2 alışkanlıklarını aynı anda sunuyor. Hiçbir şekilde şekillendirme veya sıralama imkanı sunmamasına (en azından benim bulamamış olmama) karşın gayet hoş ve kullanılışlı olan sistem menüsü ve sistemde kurulu olarak gelen GNOME3 eklentilerini yönettiğimiz program (bu resmin orijinal olması için bazı eklentilerimi kapatmam gerekti):


Alışkın olduğumuz çift panel kullanım tarzına çok benzediği için insanı kendine çekmeyi başarıyor değil mi? Unity'li Ubuntu Linux'tan kaçışlara sebep olan da tam olarak bu. Eski ve yeni bir arada.

"Kaçışlara sebep olan" dedim. Bunu nasıl anlayabiliyoruz peki?

Linux ve BSD dağıtımlarının güncel olarak takip edilebildiği siteler arasında saygınlığı en yüksek olan DistroWatch uzun yıllardır tıklanma oranlarına göre dağıtımlara olan ilgiyi bize göstermekte. Her ne kadar yıllardır birinciliği kaptırmayan Ubuntu Linux yeni sürümünü Ekim ayında çıkarmış olsa da iki aya yakın bir süredir Linux Mint, Ubuntu Linux'un önünde. Ve bu fark hiç de küçük değil. Bunun anlamı "Linux Mint, Ubuntu Linux'u geçiyor" mu peki? Kesinlikle değil. Bir ilgi kayması durumu sadece bu. Aylarca devam ederse iş ciddileşmekte diyebiliriz ancak.


Bu kadar gözde hale gelmiş, belki de geleceğin en parlak dağıtımı olacak olan Linux Mint'i incelememek olmazdı. Ubuntu'nun aksine kullanıcılara seçme özgürlüğü sunuyordu çünkü. İster GNOME3'ün kullanım alışkanlıklarına göre şekillendirilmiş hali ister birkaç tıklama ile saf halde GNOME3 elde ederek istersek de GNOME2 türevi olan Mate ile kullabiliyoruz. Tek kelime ile harika. Ve doğal olarak sanal makinede kurarak bir kurulum yazısı yazmak istedim. Ancak başaramadım. Kurulum başladığı andan itibaren sanal makine yöneticim görüntü vermemeye başladı. İşte masaüstü ve Firefox dokusunun sanal makine penceresine yapıştığı anlar:


3D hızlandırma desteğini açıp kapamam ve grafik belleğini artırmam çözüm olmadı. Yani kurulum yazımı sanal ortamda yapamadım. Resim olmadan kurulumunu anlatamazdım sonuçta. Gerçek olarak kurayım ve kullanımını anlatan bir yazı hazırlayayım dedim ben de. Ve kurdum bilgisayarıma. Bu yazıyı Linux Mint 12 - 64 bit ile hazırlıyorum zaten. Şu cümle ile bir ön özet sunayım: Linux Mint'ten soğudum.

Linux Mint 11'imi çeşitli programlar ve ayarlar ile kendime göre şekillendirmiş mutlu mesut kullanıyordum. Durduk yere bir sorun çıkarmayacak kadar kararlı bir dağıtımdı Linux Mint 11 Katya. Ancak Linux Mint 12, sanalın aksine gerçek kurulum sırasında bir sorun çıkarmamasına rağmen ilk açılışında dizüstü bilgisayarımın dokunmatik panelini tanımadı. Ve sahipli sürücü yükleme uygulaması da bir öneride bulunmayınca daha sonra çözüm ararım diye pek önemsemedim.

Henüz sahipli NVIDIA grafik kartı sürücüsünü kurmadan kullanıyorken ekranın alt ve üstündeki iki panelin zaman zaman kaybolup geri geldiğine şahit oldum. Açık kaynak sürücüyle kullandığım içindir şeklinde bir düşünce ile yine önemsemedim.

Önerilen sürücüyü basitçe kurdum, bütün güncelleştirmeleri aldım ve yeniden başlattım. Bu arada 248 MB gibi bir miktarda güncelleme istemesi beni şaşırtarak gülümsetti. Pardus ekibinin kulakları çınlasın.

Yeniden başladıktan sonra dokunmatik panelim sorunsuz çalışmaya başladı. Ne ilginçtir diye düşünmeye devam ediyorken panellerdeki kaybolmaların hala devam ediyor olması da moralimi bozmaya devam ediyor.

Çok nadir olarak kaybolup geri gelen paneller... Önemli bir sorun değil... Gerçekten. Ancak ne olduysa sistemi uykuya veya beklemeye aldığım zaman oldu. Linux Mint 12 resmen afalladı. İşte ekran görüntülerim, işte uyku sonrası Linux Mint 12:


Alt ve üst panelin inanılmaz derecede bozulmuş olduğuna dikkat. Önceden belleğe alınmış öğelerin bozuk, uykudan sonra oluşturulanların ise sorunsuz olması dikkatimi çekti benim:



Sorunun benim bilgisayarımda olabilme ihtimali üzerinde durmuyorum. Çünkü sürekli olarak 4-5 işletim sistemi birden kullanıyorum. Herhangi bir sorun yaşamıyorum. Uykuyla ilgili olarak seyrek olarak Pardus'un uyanamaması ile uğraştığım olmuştu. Başka bir sorun olmadı hiç.

Ve şüphesiz en komik ekran resmim. Ekranım bu şekilde değil tabii ki. Aynen iki önceki resim gibi ancak görüntü alma aracı bu şekilde aldı:


Ve şu andan itibaren Linux Mint 11 veya LMDE'ye geri dönüş yapmak için uğraşmaya başladım. Oluşan önyargılarım nedeniyle Mate ile dahi kullanmak istemiyorum. Yoksa henüz dün çıkmışken Chakra GNU/Linux EDN 2011.12'ye mi geçiş yapsam? Çünkü Lisa'nın uğraşmam gereken hatalar ve değiştirmem gereken alışkanlıklarıma karşılık bana bir getirisinin olmadığını fark ettim. Yazılım yöneticisinden tutun kurulu gelen araçlara kadar dikkatimi çeken bir fark hissetmedim.

Şimdiye kadar Linux Mint dağıtımlarından Katya'yı aylarca, LMDE'yi biraz ve Isadora'yı deneme amaçlı olarak kullanmış biri olarak ve affınıza sığınarak Linux Mint 12'ye gördüğüm en kötü Mint diyorum. Gelecek vaad eden ancak bu hali ile hoş olmayan bir dağıtım.

Linux Mint 12'nin beni hayal kırıklığına uğratışını bloguma bu şekilde not almış oldum. Yazdıklarım tamamen kendi tecrübemden ibarettir ancak siz denemeden bir yargı oluşturmayın. İndirme sayfası: Linux Mint 12 Lisa

Kolay gelsin.

9 yorum :

  1. linux mint 12 3-4 defa virtualbox üstüne kurup kaldırdım, bir defa da makineme kurup kaldırdım... yaşadığınız soruna benzer bir sorun hiç yaşamadım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanal olarak 3-4 defa hem Windows hem de Mint 11 barındırıcıda denedim, her seferinde kuruluma başladıktan 1-2 dakika sonra görüntü gelmiyor. Kurulumun kullanıcı işlemlerini gerektirmeyen kısımlarının bitmesini bekleyince yalnızca kurulum uygulamasının penceresi dokuları bozuk halde tekrar ortaya çıkıyor. O halde iken kurulum adımlarına devam edebilmeye çalışmayı hiç denemedim. Düzgün kurulabilir aslında.

      MD5 toplamını aldım bu arada. Kalıpta sorun yok.

      Gerçek olarak ikinci kuruşum bu. Benim bilgisayarımın yapılandırmasına özel bir hata olmalı. Bilgisayarı yeniden başlatınca sorun kalmıyor. Gnome'u kapatıp tekrar açmayı denemedim hiç. Oturumu kapatıp açmak da geçici olarak çözer aslında. Ancak çok net bir sorun var ortada. En azından benim için öyle.

      Sil
  2. Merhaba,
    Ekran kartınız ATI ise sahipli sürücüyü yükledikten sonra bu arıza oluşur.
    ATI sürücüsünü resmi siteden indirip yükleyerek sorunu çözebilirsiniz.
    Ayrıntılar için şu bağlantıya bakabilirsiniz:
    http://opensource-tr.org/destek/thread-408-post-2769.html#pid2769

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim ancak Mint 11'e kalıcı dönüş yaptım. Maalesef biraz seyrek raslanan NVIDIA 9500 M GS grafik işlemcim ile oluyor bu sorun. Mint 11 ile hiç bu tür bir sorun yaşamadım.

      Sil
  3. Nvidia 9500 GT kullanıyorum sizin aldığınız hataların hiçbiri yok. Size has sorunları Linux Mint'te genel olarak yaşanıyormuş gibi yorum yapmanız sizin hezeyanınız olmuş gibi. Bu sorunlarınızı paylaşsaydınız çözüm yolu bulunması muhtemeldi. Örneğin Alt paneldeki sorunu Gnome Tweak Tool (Advanced Settings) açıp Fonts kısmı altında Hintig ve Antialiasing seçeneklerini kurcalayarak çözebilirdiniz. Büyük ihtimalle Nvidia-173 sürücülerini yüklemiştiniz. Current versiyonu PPA kaynağında yükleseydiniz büyük ihtimalle bu sorunları yaşamazdınız.

    YanıtlaSil
  4. Sorunun sürümden yada kullanıcıdan olması değil, tecrübenin paylaşılıyor olması önemli. Tarımda çekirdeksiz karpuza, balıkta levrek ve çipuraların hormonla nasıl büyütüldüğü knowhow'larına zaman ve kaynak ayrılan bir ülkede böyle bir tecrübeyi paylaşmak cesaret ve özgüven ister. Herkes herşeyi biliyor (yada iddaa ediyor) ama kimse paylaşmıyor. Paylaşılanlar da her nedense ya hatalı, yada yanlış oluyor...(#$!?*)
    Eksik ve hatalı olabileceğin konulardaki yorumlara duruşun da çok erdemli, tebrik ederim. Güzel bir tecrübe paylaşımı olmuş.
    Beklentim; Ciddi bir Ubuntu&Mint benchmarkı yapman.

    YanıtlaSil
  5. Linux Mint Katya, Lisa derken Ubuntu falan iyice dalış yaptım.. Katya iyiydi hoştu ama sonuçta Ubuntu tabanlıydı.. Ubuntu iyi de değildi hoş da değildi.. Kıran girmeye Ubuntu'ya.. Niye kullandıysam.. Lisa bu yazıdaki gibi türlü türlü sorunlar çıkardı başıma.. Sonuçta linuxtan soğudum ve 4 ay falan kullanmadım.. En son dayanamadım en iyisi bir linux kurayım dedim.. Linux Mint Lmde kurdum..
    Sonuç olarak hepsi de Linux Mint Debian Edition'a kurban olsunlar..
    (Bu arada elinize sağlık)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şu an ben de 64 bit LMDE kullanmaktayım. Aylardır hiç güncelleme almamasına rağmen şu anki halinden inanılmaz memnunum. Gündelik işlerimi sorun çıkarmadan görüyorsa gerisinin öneminin olmadığına inanıyorum artık.

      Paylaşımınız için teşekkür ederim :)

      Sil
  6. ubuntu 12kurdum eh işte...sevdim az...şimdi de LMDE deneyim ;d

    YanıtlaSil