Puppy Linux 5.2.8 Resimli İncelemesi

Daha önce incelemesini yaptığım Puppy Linux 5.2.5'in yeni sürümü olan Lucid Puppy 5.2.8, Finlandia kod adı ile 17 Ağustos'ta açıklandı. Lucid ön adından da anlaşılacağı üzere dağıtım Ubuntu tabanlı ve daha güncel donanımlara hitap ediyor.


Bu da indirme bağlantımız:


İnanılmaz düşük sistem gereksinimlerinden dolayı sanal makine ile rahatlıkla test edebileceğim için makineme kurmak istemedim. Zaten GNOME 3 hayal kırıklığımın ardından bir süre KDE'den ayrılamayacağım kanısındayım. Şimdi de Windows'ta yazdım yazının çoğunu.

CD'den açılış ekranı ve işte masaüstü:


Yapımcıları tarafından açıklandığı üzere içerdiği C ve ffmpeg kütüphanelerinin i686 bilgisayarlar için ayarlanmış olması daha performanslı bir dağıtım olduğu sonucunu ortaya çıkarıyor. Yenilenen denetim masası, eklenen yeni tema ve duvar kağıtları daha kullanıcı dostu yapmış. Yeni sürücüler, yeni paketler gibi açıklamalar gerçekten iştah kabartıyor. İşte daha düzenli hale gelen denetim masası:


Puppy Linux, canlı olarak bir medyadan çalıştırıldığı takdirde diğer canlı dağıtımlara kıyasla oldukça belirgin bir farklılığa sahip. Tamamen RAM'den çalışıyor.

Oluşturduğu RAM diske boyutunun düşük olması avantajı ile bütün içeriğini kopyalayan dağıtım, iyice yüksek tepki süresi olan CD sürücümüzden yanıt ve dosya almayı beklemediği için RAM'in çalıştığı hızda çalışıyor. Yani yıldırım hızı :)

Keşke bu kadarla da kalsa. Diğer bir şahane özelliği ise çoklu oturum desteği olan DVD'lerde (RW DVD'ler demiyorum, dikkat) oturumu kapatmadan yazıldığı takdirde dosya değişikliklerini kaydetmesi. Yani şöyle açıklayayım, önceki yazımda da bahsetmiştim. Mesela canlı olarak Puppy'i kullandınız ve kapat dediniz. RAM'de tutulan dosya değişikliklerini DVD'ye yazmak için sizden izin ister ve yazar. Puppy'i tekrar açtığınızda ise son hali ile devam edersiniz. Bu ne demek? DVD doluncaya kadar live falan değil gerçek olarak çalışıyor aslında.

Puppy Linux'u DVD'den canlı olarak kullandıktan sonra bilgisayarı kapat deyince karşımıza gelen değişiklikleri kaydetme ekranı şu şekilde:


Save to file veya CD deyince kaydetme bölümüne geçiliyor.

Başta boyutu küçük-hafif demem ile sakın işe yaramadığı anlaşılmasın, içinde çoğu temel paketler kurulu halde geliyor. Mesela medya araçları, temel ofis araçları... Şu iki resim ne demek istediğimi anlatacaktır:


Resimlerde de görüldüğü üzere gayet şık bir arayüzü var. JWM denilen arayüz çok yaygın olmasa da az kaynak tüketimli ve yüksek performanslı bir ortam sunuyor.

Kaynak gereksinimlerini bu sefer söyleyeyim, gerçek ortamda test etmek cidden zor. 32 MB RAM, 8 MB video belleği ve Pentium işlemci.

Dil desteğinde herhangi bir gelişme olmaması üzücü:


Ancak Türkçe Q klavye düzeni için konsola


yazınca Türkçe Q klavye desteği anında geliyor. Gayet güzel:


Ve Türkçe F klavye desteği için ise


yazabilirsiniz. F'yi denemediğimi belirteyim.

Sistemi her açışınızda klavye ayarlarının eskiye dönmemesini istiyorsanız yazının başındaki güncel yazıma göz atmanızı tavsiye ederim.

İlginç bir detaya rastladım: Puppy'de bütün kullanıcılar root imiş. Zaten live olarak kullanılması teşvik edilen bir Linux'ta her şeye yetkinizin olması kimseye sorunlu gelmemiş. Bana da öyle geldi. Yetki olayını bilmeyenler için burada şöyle açıklayayım: Her şeye yetkiniz var dediğim, Windows'u çoğunlukla kullanma tarzınız gibi sayılabilecek bir şey. Değil ama öyle işte...

Eski konsolu bırakıp daha yetenekli ROXTerm'e geçmişler. Hatırlayamıyorum eskisini ama bu resim pek çok şey anlatıyor. Bayağı hayal kurdurdu mesela bana, root olsaydık hep falan:


PET uzantılı paket yapısı yani Quick Pet ile Firefox kuruyorum. Bir tık ile kurduktan sonra Firefox'u açınca Flash Player kurmamı önerdi, kurdum ben de:


Dağıtımın, Ubuntu paket yapısı ile sorunsuz çalışıp Ubuntu depoları ile de uyumlu olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim. Yani günlük uygulamalarımızın hemen hepsini eski bilgisayarlarda çok daha performanslı bir şekilde kullanabiliriz. İşte paket yöneticisinin kendisini güncellemek istediği kaynak ve son hali:


Ubuntu'nun depoları Pardus'la kıyaslanamayacak derecede büyük. Listenin Puppy'e göre derlenmesi oldukça ama gerçekten oldukça uzun sürüyor:


Puppy Linux ekibi bu Lupu ile yine harika bir iş çıkarmış. İncelediğim için çok mutlu oldum.

Tam bir inceleme olmadığını biliyorum. Çünkü önceki sürümün güncellenmiş hali bu. Aradaki farklara öncelik vermeye çalıştım. Başka detaylar için önceki yazıma da bakabilirsiniz.

Ve resmi site Puppy Linux.

Kolay gelsin.

İLGİLİ YAZILARIM:Puppy Linux 5.2.8 Lucid Kurulumu Resimli Anlatım
Puppy Linux 5.6.1 (Precise) Resimli İncelemesi

9 yorum :

  1. daha önceki 5.2.5 değerlendirmenizi okumuştum bu değerlendirmeniz de çok faydalı oldu .

    verimli linux sürümlerini hakkında mesela damn small linux , slax live linux , slampp linux , womp! ... gibi özellikle de slax live için görüşlerinizi merak ediyorum.

    YanıtlaSil
  2. Yetersiz programlardan dolayı netbook'uma bugun Fuduntuyu silip PuppyLinux'u kuracam.İnceleme için teşekkürler.Sitenizi çok beğendim.

    YanıtlaSil
  3. eline emegine saglik ufuk sayende mac pup live kurdum dunden beri eee pc ye dokumuyorum bozulur diye:) masa ustune bakip cikiyorum skyp messanger falan nasil kuracagiz tesekkurler kolayliklar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Lucid ve Precise Puppy, Ubuntu ile tamamen uyumlu olduğu için normal Ubuntu programlarını kurabilirsin. Aradıklarının çoğu paket yöneticisinde mevcuttur.

      Sil
  4. yardumin icin tesekkurler 56 yasindayim linux uyusturucu gibi:) bir bulasti gidiyor simdi xubuntu deniyorum bir kac komut da ogrendim sana kolayliklar

    YanıtlaSil
  5. Kardeşim çok teşekkürler exper bilge pisi 2 gb ssd ye kurdum. benim c2d linux mint ten daha hızlı. türkçe klavye ayarları sonsuz teşekkürler. puppy den iron browser dan yazıyorum. demekki türkçe klavye vs sorunsuz demektir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim :) her açılışta tekrar ayarlamak istemiyorsanız üstteki yazıma bakabilirsiniz.

      Sil
  6. Turkish Language Pack Main Topic

    alin size turkce dil destegi

    http://murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=83582

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Puppy için oluşturulan Türkçe dil paketine katkıda bulunmak isteyen arkadaşlar, bu konu üzerinden veya özel mesaj yoluyla bana ulaşabilirler.

      Dil paketine eklemeler yapıldığında yeni sürümünü buradan paylaşacağım. Dil paketi Precise Puppy 5.7.1 versiyonunda test edilmiştir.

      Dil paketinin kurulabilir şeklini aşağıda paylaşıyorum:
      https://drive.google.com/file/d/0B-OVZN7ZI4_uc3FhempCN25uTm8/edit?usp=sharing

      Sil