Mageia 2 Beta 1 - Bol Resimli Kurulum ve İncelemesi

Merhaba.

Bu yazımda 3 Mayıs günü esas sürümü çıkacak olan Mageia 2'nin, 21 Şubat 2012'de çıkan ilk betasını hızlıca ele alıyorum. Bakalım kararlı sürümde bizi neler bekliyor olacak?

Mandriva çatallanması olan ve kullanıcı bağışları ile ayakta duran topluluk dağıtımı 3.2.6 Linux kernel, KDE 4.8.0, GNOME 3.2 ve LXDE ile birlikte geliyor. Mandriva'nın aksine pek çok masaüstü yöneticisine destek verir durumda.

İndirme sayfasına şu adres ile ulaşabilirsiniz:


Ve Türkçe destek için Mandriva ile ortak bir paylaşım alanı olan bu forumu kullanabilirsiniz:


Ben 32 bitlik DVD kalıp ile kurulumu gerçekleştireceğim. Belirtilene göre canlı kalıplardaki bir sorun nedeniyle canlı kalıplar kullanımda değil ve sadece kurulabilir kalıplardan kurulum yapılabiliyor.

VirtualBox ile kalıbı başlatıyorum ve ilk ekran İngilizce:


F2'ye basarak dil seçeneklerini açıyoruz ve Türkçe'yi seçelim.


Artık çoğunlukla Türkçe. Hemen kurulumu başlatalım.


Daha önce kullandığım pek çok dağıtıma kıyasla daha düzenli ve göze hoş gelen bir açılış ekranı var. İlk artı puanını kaptı gözümde dağıtım.

Ve kuruluma başlayalım:


Anlaşma metnini okuyup kabul edelim:


Sabit diske erişim sağlıyor ve bölümlendirme ekranı karşımızda. Özel diyelim:


Sanal sabit diskimde bir tablo olmadığı için bölümleri elimle oluşturmam gerekli. Hemen oluştur diyorum:


Ve sistemimizin kurulacağı bölümü ayarlayalım. Şifreleme özelliğini bu bölüm için sunmuyor. Toplamda 8 GB olan sabit diskin birazını takas alanına ayırarak bir boyut seçiyorum:


Ve kök dizinin yani her şeyin olacağı bölümü oluşturdum:


Sıra takas alanında. Boş kısmı seçip Oluştur diyorum:


Ram miktarımız civarında bir alan seçip dosya sistemine swap dememiz yeterli:


Ve bu kadar. Tablomuz hazır:


Bitti dediğimiz an bir uyarı penceresi çıkıyor:


Tamam dediğimiz anda diske yazım işlemine geçiliyor.


Ben, onaylamadan önce son bir kez daha yapılacak olan işlemlerin listelenmesini beklerdim.

Ek CD veya ağ üzerinden kurulum için seçeneklerin sunulduğu ekran. Hiçbiri seçeneği seçili iken devam ediyorum:


Ve masaüstü ortamı seçim ekranı.


KDE, GNOME ve kişisel ismi altındaki öğelerin önizlemeleri mevcut:




Sizi bilmem ama ben KDE'yi seçiyorum. Ve kurulum başlıyor:


Başka işlerle uğraşırken kurulum bitmiş ve kullanıcı hesabı ekranı karşımda idi:


Simge seçeneğine tıklayınca aynı simge farklı bir renkte çıkıyor karşımıza. Pardus'taki çeşitli karakterler gibi bir şey daha hoş olurdu.

İleri dedikten sonra kurulan birkaç paketin ardından monitör seçimi geliyor. Ben daha rahat hakim olabilmek için 800x600 çözünürlüğü seçiyorum:


Ve sistemin özeti kurulum bittikten sonra karşımızda. Alıştığım görüntülerden biraz farklı olmuş ancak seçenekler gayet güzel:


İleri dediğimizde çıkan güncelleme sorgu ekranı. Güncellemeleri alalım:


Biraz bekledikten sonra kurulum aşaması bitiyor. Yeniden başlatalım:


Grub karşımızda:


Ve başlıyor. Bu ekranda o kadar uzun bir süre bekledi ki beş dakika kadar sonra seyretmeyi bırakıp küçülttüm pencereyi:


Bir süre sonra açtığımda oturum açma ekranı karşımdaydı.


Bize sunduğu seçenekler ise:


Her neyse. Oturum açalım ve KDE 4.8.0'lı Mageia 2 Beta 1 masaüstü karşımızda:


Sistem menüsü olarak Kick-off yerine klasik menü seçilmiş Ancak renk uyumu ve efektler gayet iyi olduğu için hiç de fena gelmedi gözüme. Gördüğüm en iyi klasik menü diyebilirim ancak sonuçta klasik menü.


Yüklü halde gelen programların listesine bu sayfadan bakabilirsiniz. Ben hemen sistem ayarlarının yapıldığı uygulamayı açıyorum. Root şifremizi yazdıktan sonra işte denetim merkezi:


Tıkladığım her seçeneğinin açılışının biraz yavaş olduğunu söyleyebilirim. İlk açılıştan dolayı mı diye tekrar tekrar açmayı denedim ancak hep belli bir gecikme ile açılıyor.

Yazılım kurulum ekranı. Mandriva'nın hem kurulum hem de güncellemede hata verdiğini yazmıştım. Mageia'da sorun yok:


Sol taraftaki kategorilerden seçim yapılabiliyor ve paketler hakkında detaylı bilgi isteyince bir indirme daha yapıyor ve bilgiler görünmeye başlıyor. Ancak pek görsel olmayan yazılımı biraz yavaş buldum. İşaretçi her tıklama sırasında bekleme şekline dönüyor ve tekrar düzeliyor.

Örnek olarak bir paket kuralım. Chromium stable'ın başındaki işaret kutucuğuna tıklıyorum ve:


Aynı şeyi iki defa soruyormuş gibi geldi bana. Tek ekrana da sığabilirdi bu bilgiler:


Evet dedim ve Chromium kurulum için işaretlendi.


Ancak kurulum başlamadı.


Sanal makine internete bağlı olduğu halde kurulacak olan paketler için CD'yi istedi. Kurulum DVD'sini geri taktım ancak olmadı. Biraz kurcalarken yazılım yöneticisinde:


Core media kaynağındaki işareti kaldırıp Tamam dedim ve


Tekrar seçip kur dediğimde internetten kurulum başladı:


Kurulum otomatik tamamlandı ve bir daha geri getiremediğim garip bir uyarı penceresine evet dedim. Chromium çalışıyor:


Denetim merkezinde güncelleme seçeneğine geçtim ve ağa bağlanma isteğini onayladım. Paket listesi indi ve:


Çakışan ve eksik bağımlılıkları listeledi. Evet diyorum ve bayağı uzun bir güncelleme listesi karşımda. Oysa kurulum sırasında güncelleme yaptığını zannetmiştim. Kaç tane paketin güncelleneceğini güncelle demeden göremedim. Toplam boyut ne kadar o konuda hiçbir bilgi yok.


Evet dedim ve güncelleme başladı. Belirli gruplar halinde indirip kurulumu gerçekleştiriyor. Hep sekizer paketlik gruplar olması dikkatimi çekti. Kötü yanı toplam boyut ve ne kadar süreceğinin belirsiz olması. Sadece bazı paketler için öylesine bekleyen bir boyut/hız bilgisi veriyor.


Mageia'nın kendi denetim merkezinin yanında KDE'nin de sistem ayarları ile pek çok ayar seçeneğine ulaşabilmemiz biraz kalabalık oluşturmuş. Tek ortamda toplanabilirdi.

Normalde KDE'de panel ekleme seçenekleri daha fazlaydı:


Simge paketinin görülmesi için işte Dolphin:


Henüz beta olmasına karşın gayet kararlı ve düzgün çalışan bir dağıtım test sürümü karşımızda. Kullanım sırasında her an herhangi bir hata çıkarabileceği için yalnızca deneme amaçlı kullanmanızı tavsiye ediyorum.

Bolca geri bildirim bekleyen bu topluluk dağıtımına katkınızın olmasını istiyorsanız hemen indirip test etmeye başlayın.

Kolay gelsin.

Resmi site: Mageia

9 yorum :

  1. Elinize sağlık, güzel inceleme olmuş. Mageia'nın paket yönetimi gerçekten biraz karışık. Umarım Pisi arayüzü gibi güzel bir arayüz yaparlar.

    Dağıtımın artısı Türkçe desteğinin çok iyi olması. Lisans anlaşması da Türköeye çevirilmiş. 1'de İngilizceydi.

    Ayrıca Türk Kullanıcıların topluluk sitesi de var.

    Benim beğenmediğim bir bölüm de KDE yapılandırması ile bütünleşik olmayan kendi yapılandırma sistemi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim :)

      Ubuntu Linux ve Linux Mint yazılım merkezlerini gördükten sonra hiçbir arayüzü beğenemez hale geldim ben.

      Ekledikleriniz için teşekkür ederim. Türkçe destek konusunu da ele almam gerekli yazılarda :) Hemen ekliyorum :)

      Sil
  2. Evet, sadece ben mi böyleyim bilmiyorum ama Türkçe desteğine çok önem veriyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkesin dikkat etmesi gereken önemli bir konu bence de. Bundan sonraki yazılarımda hem dil hem de Türkçe topluluk konularına daha çok yer ayırmaya çalışacağım. Öneriniz için çok teşekkür ederim :)

      Sil
  3. Ellerinize sağlık çok güzel bir çalışma olmuş. Ancak izin verirseniz bir ekleme yapmak isterim.

    Disk bölümlendirmede sizin örneğinizdeki gibi yalnızca kök (/) ve swap olarak yapılırsa home dizini kök'ün içerisine kurulur. Bu durumda ileride yeni mageia sürümleri veya mandriva denemek isterseniz home dizini ve tüm verilerinizi kaybederek bunu yapabilirsiniz.

    Oysa bölümlendirmeyi baştan ayrı ayrı "Kök (/), swap ve /home" olarak yaparsanız tüm mandriva veya mageia sürümlerini tek bir veri kaybetmeden yalnızca kök (/) dizinine kurarak deneyebilir veya kullanabilirsiniz.

    Mageia da dediğim şekilde yapılmış bölümlendirilmiş alanlara ikinci kurulumlarda Kök (/) ve /home dizinini ayrı ayrı size sormadan biçimlendirmez.

    Ayrıca Mageia'nın Türkçe desteğini tarakbumba yapmaktadır. Kendisi tek kişilik bir ordudur.

    Tekrar teşekkürler. :)

    Osifa

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ekledikleriniz için ben teşekkür ederim :)

      Beta diye hızlıca geçiştirdiğim için oldu sanırım :) Kararlı dağıtım hakkında bir şeyler yazarsam dikkat edeceğim.

      Sil
  4. selamlar, boş alan kullanılsın seçeneğini biraz açıklamanız mümkün mü acaba* mesela windows yüklü bir bilgisayarımızda dual boot yapmak istiyoruz, önce hard diskte 8 - 10 GB kadar bir yer ayırıp, burayı formatlamadan (unallocated) bıraksak, linux kurulumu esnasında use free space veya boş alan kullan seçeneğini işaretleyip ileri dersek, windowsa ve diğer kısımlara zarar gelmeden sadece bu formatlanmamış boş kısımı mı kullanacak? bunun ne gibi avantajları dezavantajları var acaba? tavsiye eder misiniz? yoksa yanlış mı anladım tamamen?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Açıkçası bu yazıyı hazırladıktan hemen sonra kurulum kalıbını sildim. Zaten beta olduğu için test amacıyla kullanım dışında bilgisayarınıza kurmanızı tavsiye etmem.
      Kararlı olan Mageia 1'in, bu incelemede aynen dediğiniz gibi boş alana kurulabileceğini belirtmişler:
      http://desktoplinuxreviews.com/en/2011/08/02/mageia-1/

      Mageia'yı başka bir işletim sistemi ile birlikte kullanabilmeniz için bunu yapmanız gerekir tabii ki. Veya önce Mageia sonra diğer sistem ki sonradan Windows'u kurarsanız, Mageia'ya erişebilmeniz için biraz uğraşmanız gerekebilir.

      Kararlı Mageia 2 hakkındaki yazımda bu konuya bakacağım :) Yorumunuz için teşekkür ederim :)

      Sil
  5. Denedim ve beğen(eme)dim... DVD'den kurulum yaptığım halde neredeyse her şey için ek paketlerin kurulmasını sordu... Yazılım kaynağı ekleyemedim. Bilmem ne .config hatası verdi durdu. Chrome ve Chromium'u kuramadım. Bir şeyin eksik olduğunu söyleyip durdu. Netten buldum ama başka bir bağımlılık eksikliği çıktı vs. vs. vs... Belki basit hatalar ancak DVD'den yapılan kurulum için oldukça fazla. OpenSUSE 12.2 RC'yi kurdum ve tadından yenmiyor...

    YanıtlaSil