Linux'ta SSH - Uzak makine erişimi


Pek çok platform için kullanılabilen Secure Shell protokolünü Linux tabanlı sistemlerde kullanmayı ele alalım. İnternet erişimi olan iki bilgisayardan biri ile diğerini yönetelim.



SSH'ın en basit tanımı, "iki bilgisayar arasında uzaktan veri iletimi için şifreli yol açılması"dır. Bu veri iletimi ile istemci bilgisayara tam yetki ile erişebilir, oturum açabilir, istediğimiz komutları çalıştırabiliriz. Bu sayede başka ülkede olan bir sunucumuzu kontrol edebilir veya uzaktan yardım hizmeti verebiliriz.

Ben Arch Linux tabanlı Manjaro Linux üzerinden uygulama yapıyorum. İstemci makinem de aynı yerel ağda köprü bağdaştırıcıya yani farklı yerel IP'ye sahip Ubuntu Linux tabanlı sanal Linux Mint 15 olacak.

Arch için:
pacman -S openssh

Ubuntu için:
apt-get install openssh-client ssh

openssh paketlerini bağımlılıkları ile birlikte kurduktan sonra /etc/ssh/ssh_config dosyasında Protocol 2,1 satırında 1 desteğini silerek Protocol 2 yapmak güvenlik açısından yararlıdır. Başındaki # işaretini kaldırarak etkinleştirelim.

Ve ben sistemimde ssh servisini başlatıyorum:

systemctl start sshd

Kontrol edeceğim makinede kurulumun ardından otomatik çalışması şaşırttı. ifconfig dedim ve IP'si 192.168.1.7

Kendi makinemde uçbirime:

ssh ufuk@192.168.1.7

dediğim an bağlandığım noktayı önceden güvenilir nokta olarak eklemediğim için uyarı verdi, yes dedim, sanal sistemin kullanıcı şifresini yazdım ve bağlantı hazır:


Bu şekilde metin arayüzü ile kurulan dağıtımların kurulumlarını dahi normal bilgisayarınızdan yönetebilirsiniz. Kopyala/yapıştır yapabilmek işleri çok hızlandırıyor.

Biz sadece küçük bir başlangıç yaptık. SSH güvenliği çok ciddi bir konudur. Eğer önemli işlerinizi yürüttüğünüz makinelerde kullanacaksanız port numarasından, bağlanmasına izin verdiğiniz kullanıcılara kadar her konuyu önemle elden geçirmelisiniz.

Kolay gelsin.

4 yorum :

  1. Bence bu arkadaşın kastığı makale gibi kendinizi kasmayın önce hangi sürümü kullanacağınıza karar verin ev kullanıcısıysanız zaten windows varken linux kullanmanın mantığı yok ama sunucu üzerinde kullanacaksanız ozaman centos kullanın ençok makale şu an centos için yazılmıştır birde buradaki gibi size bişi anlatmayan ama bişi anlattını söyleyen makalerle vaktinmizi boşa harcamayın youtube en baba kaynaktır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüşleriniz için teşekkür ederim. YouTube sayfanızın linkini paylaşsaydınız daha yardımcı olurdu. Kullanım kolaylığı açısından karşılaştırmalarda Ubuntu'nun birinci çıktığı yazıları listelemek isterdim ancak internet erişimim kısıtlı. Sunucu sistem kullanmak isteyenler için tavsiyeniz güzel ancak Türkçe destek açısından en kısıtlı sistemlerden birisini önermişsiniz. Dünyanın tartışmasız en geçerli online bilgi kaynağı Wikipedia'nın uyguladığı biçimi keşfetmenizi öneririm. Ayrıca howtoforge, w3school ve linux review bloglarına da lütfen göz atın. Bir yazılımcı olmadığınız izlenimine sahibim. Umarım hayatınız bir noktada yazılım geliştirme ile kesişir. İyi günler dilerim.

      Sil
  2. "indows varken linux
    kullanmanın mantığı yoK" yerim seni.hadi windows uzerindn gentoo dvd kalibındn kurulum yapta görelim.ha bunu yapmıyosan kendine sor ben neden linux kullanıyorum.ufuk bey haklı bir b. muh olarak linux bir zorunluluk :)

    YanıtlaSil
  3. Özellikle Linux Mint 16 ve Ubuntu 14.04 LTS gibi GNU/Linux dağıtımlarını kullanmak, benim için windows kullanmaktan çok daha ideal... İlk yorumu yapan arkadaşa katılmıyorum, Ufuk beyin çabalarını yabana atmakta olmaz, bu site de çok güzel bir kaynak. Sitede harcanan emek ve bilgiler için teşekkürler...

    YanıtlaSil