MD5 toplamı nedir?


Sanal ortamdaki dosyaların veya metinlerin içeriğine dair şifrelenmiş sonuç veren kodlama araçlarından en yaygın olanı MD5'tir. Ne işe yarar, nasıl kullanılır bakalım.



Elimizde bulunan herhangi bir metne ait MD5 toplamını bu iş için üretilmiş araçlarla çıkarabiliriz. Örneğin linuxdunyam metnine ait MD5 sonucu

md5sum <<<linuxdunyam

komutu ile bulunabilir ve

588e8ad7fe6bbfa60492df0d69ce1587 'dir. Eğer ben linuxdunyam metnini birine göndermiş olsaydım ve yolda herhangi bir kayba uğramış mı diye karşı tarafın kontrol etmesini isteseydim ona üstteki MD5 toplamını göndermem yeterli olurdu. Burada akla gelen soru "Altı üstü 11 harflik metin için gerekli mi?" olacaktır. Peki bir kitabın bütün içeriğini göndermiş olsaydım bir harfin dahi yanlış gidip gitmediğini anlamak için bütün kitabı okuması mı gerekirdi?

İnternetten büyük boyutta dosyalar indirirken dosyanın byte'ı byte'ına sorunsuz olarak indiğini kontrol etmek için dosyanın paylaşıldığı yerde genelde MD5 toplamı da paylaşılır. Dosya ne kadar büyük olursa olsun toplam hep 32 karakterdir. Örneğin Linux Mint 17.2 Cinnamon indirme sayfası:


Linux Mint 17.2 Cinnamon dosyası indirildikten sonra içeren klasörde

md5sum linuxmint-17.2-cinnamon-64bit.iso

komutu ile Linux Mint'i sağlam bir şekilde indirip indirmediğinizi kontrol edebilirsiniz. Çıkan sonuç ile internetteki sonuç aynı olmalı. Eğer dosyada küçücük bir hata olmuş olsaydı çıkan sonuç ile üsttekinin alakası dahi olmazdı.

Bazen indirme sayfasında MD5 toplamı paylaşılmadığı da olur. O zaman bu dosyayı indirdikten sonra çıkan MD5'i Google'da aratabilirsiniz. Örneğin üstteki MD5'i aratırsam:


Birisi mutlaka bir yerlerde o MD5 toplamını paylaşmıştır.

MD5 toplamı alma işini daha kolaylaştırmak için ben Firefox ile DownThemAll eklentisini kullanıyorum.


Herhangi bir dosyanın indirme işlemine başlarken MD5 toplamını alttaki alana yapıştırıp programın otomatik kontrol etmesini sağlıyorum.


Dosya hatalı olarak inerse bana tekrar indirmem için Retry diye uyarı gösteriyor. Çünkü hatalı inmiş olan dosya hiçbir işe yaramaz.

Linux dağıtımlarına ait iso kalıplarını indirdikten sonra MD5 toplamını kontrol etmek kesinlikle ama kesinlikle gereklidir. En küçük hatada sistem tamamen kullanılamaz olabileceği gibi sistem kurulduktan sonra fark edilebilecek küçük sorunlara da sebep olabilir.

1 yorum :