Ubuntu 15.10 Kurulum ve İncelemesi



En gözde Linux dağıtımı olan Ubuntu Linux'un 2015 Ekim sürümü duyuruldu. Kısa süreli desteğe sahip dağıtımın kurulumunu yapıp genel duruşuna bakalım.




Ubuntu Linux, her 6 ayda bir yeni sürüm dağıtımı yapmasının yanında çift yılların nisan aylarındaki dağıtımını 5 yıllık güncelleme desteği ile sunar. Yani bir sonraki 2016 Nisan sürümü 2021 Nisan'a kadar bütün güncellemeleri alacak şekilde çıkacak. Sadece 9 ay kadar kadar güncelleme alacak olan 15.10 sürümü biraz sönük ve beklentileri düşürecek bir şekilde duyuruldu.

Dağıtımın kurulum kalıbını


bağlantısından indirebilirsiniz. 32 bit bağlantıyı paylaşmamamın sebebi dağıtımın sistem gereksinimlerinin biraz yüksek olması. 64 bitlik bir işlemciniz yok ise tavsiye ettiğim bir dağıtım değil. 2 GHz üzeri bir işlemci ve 2 GB RAM ile ancak düzgün çalışacaktır.

KURULUM

Kalıbı sanal makine ile çalıştırdım ve Türkçe olması için F2'ye basıp Türkçe dedim.


Unity masaüstü gelince dil seçmemize rağmen pek çok yerin İngilizce olması şaşırtmasın. Güncelleme aldığımız zaman gerçek haline kavuşacak ve %100 Türkçe olacak.

Kurulum uygulaması yıllardır neredeyse hiç değişmedi. Bir adet kök dizin ve RAM miktarı kadar bir takas alanı ile kurulum yapıyorum. Şifreli bir kullanıcı dizini oluşturmak gibi güzel yetenekleri de var.


Yerel saat, klavye ve kullanıcı ayarları.


Oturum açma ekranı:


Ve Unity masaüstü:


KURULUM SONRASI YAPILACAKLAR

Sistemin ilk açılışında yapılacak ilk iş güncelleme. Eğer internete bağlı iseniz size otomatik olarak hem güncellemeleri hem de dil paketlerini önerecektir.

Çeşitli lisans sorunlarından sistemde kurulu gelmeyen kod çözücüleri birkaç tık ile kurabilirsiniz. Bu linke tıklamanız yeterli.

Eğer flash player'a ihtiyacınız varsa en iyi yol Google Chrome tarayıcısını kullanmak.

Gizliliğe önem veren birisi iseniz Sistem Ayarlarındaki pek çok seçeneği kaldıracağınızdan eminim.

SİSTEM

Sağ üstteki Sistem Ayarları seçeneğinden Dil Desteği'ni seçtiğinizde sadece Kur diyerek tamamen Türkçeye kavuşabiliyorsunuz.


Sistem Ayarları uygulamasından ayrıca çevrimiçi bazı uygulamalar, güç ve donanım ayarları, sistem bilgiler gibi pek çok şeye ulaşabiliyoruz.

Sol tarafta duran Unity panel hakkındaki şahsi görüşüm gereksiz bir kalabalık oluşturduğu yönünde. Dolayısıyla Unity'i keşfetmek dışında hiç kullanmıyorum.

Üst panel de her sürümde olduğu gibi ister uygulama ile bütünleşik ister ayrı bir panel olarak kullanılabiliyor. Şahsi fikrim her iki durumda da pek kullanışlı olmadığı yönünde.

Dikkatimi çeken bir başka konu, sistemi sanal makinede kullanıyor olmama rağmen açılış ve kapanışı ciddi anlamda hızlı bir şekilde yapması. Her yeniden başlatışımda 15 saniye gibi bir sürede açıldı.

Sisteme program kurmak için kullanılabilen Ubuntu Yazılım Merkezi. Bu sürüm bu programı göreceğimiz son sürüm olabilir çünkü gereksiz yere hantallaşan ve reklam dolmaya başlamış olan uygulama eskisi kadar gözde değil. Kullanıcıların grafiksel kurulumu büyük oranda bırakıp uçbirimden uygulama kurmaya başladığı yönünde haberler hemen her yerde gözünüze çarpabilir. Yerine GNOME3 Yazılım Yönetici kullanılabileceği paylaşılıyor.


Bir önceki Ubuntu sürümü ile aralarındaki farklara gelecek olursak yeni kernel serisine geçiş ve uygulama pencelerindeki kaydırma çubuğu değişimi dışında belirgin hiçbir değişiklik yok. Bu, yeni özellikler isteyen kullanıcılar için hayal kırıklığı olsa da karşımızda oldukça kararlı ve oldukça performanslı bir Ubuntu var.

Boşta iken 700 MB kadar RAM isteyen dağıtım işlemciyi de sürekli olarak %6-10 aralığında meşgul ediyor. Sistem gereksinimlerinin yüksek olduğu açık.

ÖZETLE

Eski sürümleri ile arasında neredeyse hiçbir fark bulunmayan 15.10'un takdir edilecek tek özelliği oldukça kararlı ve düzgün çalışıyor oluşu. Eğer hali hazırda bir Ubuntu kullanıcısıysanız ve 9 ay sonra güncelleme desteğinin sona ermesi sizin için sorun değilse memnun olacağınız bir sürüm olacağını söyleyebilirim.

Eğer henüz Linux ile yeni tanışmış bir kullanıcı iseniz Linux Mint gibi bir alternatifi denemek sizin için çok daha uygun bir seçim olacaktır.

27 yorum :

  1. Sevgili üstadım bir kayboldunmu aylarca kayboluyorsun, seni görmesek de varlıgını hissetmek bize keyif veriyor...

    Bir çok defa test ettigim ama hiç kullanmadıgım ubuntuyu bir kaç gün önce kurasım geldi, bir kaç gün kullandıktan sonra synapticten lubuntuyu yükledim, lubuntu ve lubuntu tabanlıları çok kullandıgım için etki ve tepkisini biliyorum, ubuntu içine kurdugum lubuntunun normal lubuntuya göre çok işlevsel olması herhalde temelde ubuntu yüklü oldugu için olmalı ki, çok dikkatimi çekti. Örnegin normal lubuntuda görmedigim uyarı ve yapılandırmaları ubuntu içine yüklenmiş lubuntuda otomatikman kendisi yapıyor, diger ifadeyle işlevsellik ve yetenek daha fazla ve performans olarak da normal lubuntu ile aynı.
    Bu deneyimi aktardıktan sonra size bir programdan bahsedecegim. MobaLiveCD bu program isoları usbye yazdıktan sonra usbyi test ediyor. Kurulumsuz olarak yapılmış, test işi toplam üç tıkla ve beş saniyede bitiyor. Test sırasında bilgisayar açılıyormuş gibi bir ekran geliyor usbye hatasız yazılmışsa o ekranda giriş ekranı oldugu gibi görülüyor. Ara sıra kullandıgım bir program.
    İsterseniz bu program hakkında buraya bir yazı yazabilirsiniz, özellikle yeni başlayanlar için çok yararlı olacagını düşünüyorum, indirme adresi: http://www.mobatek.net/labs.html ...
    Saygı ve sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Paylaşımınız için teşekkür ederim. İş güç derken belirli zamanlarda siteyle ilgilenme fırsatı bulamıyorum. Tavsiyenize ilk fırsatta bakacağım. Birkaç defa qemu'yu kullanmıştım ancak bir alternatif de güzel olur.

      Sil
  2. Selam. Ben Ubuntu Mate'yi denedim. Hızlı ve kararlı bir sistem olmuş. Ubuntu Software Center burada kurulu gelmemiş. Yeni yazılım kurmak uçbirimden.

    YanıtlaSil
  3. Hocam inşallah cevap verirsiniz bende lenova y510p sli laptop var steam haricide oyun takılmıyorum fakat programlama işim olduğu için linux tabanlı bir dağıtım kullanmak istiyorum amacım sadelik ve hız debian çöktü,mint çöktü hani ne önerirsin ya da neleri eksik yapıyorum sorunsuz ve hızlı bir sisteme çevirmem lazım laptopu nvidia ekran kartı kullanıyor sli olarak. iki tane ekran kartı takılı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşinizi görecek bir bilgisayar istiyorsanız sli yi devre dışı bırakmanızı tavsiye ederim. Çift grafik işlemcili makine kullanmadım. Ancak mesela bilgisayarımın işlemci hız yükseltme özelliğini devre dışı bırakarak kullanıyorum. Makineler artık günlük iş için yeteri kadar güce sahip. Şahsi görüşüm bu şekilde.

      Sil
    2. Doğrudur hocamda detaylı arch kurulum rehberi hazırlıcakmısınız ? genelde hepsinde nvidea ekran kartı sorunu yaşıyorum, touchpad çalışmıyor vs

      Sil
    3. Bridge Linux gibi hazır kurulu arch dağıtımı da kullanabilirsiniz. Manjaro gibi değiştirilmiş olmadığı için benim tercih sebebim.

      Sil
  4. !5.10 kurdum Google Chrome' u güncelledikten sonra hata vermeye başladı, chronium sorunsuz çalışıyor, sebeb ne olabilir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sudo apt-get purge google-chrome-stable
      Dedikten sonra tekrar yükleyin

      Sil
  5. 64bit kurulumda ilk açılışta 500-550 mb ram bellek kullanıyor. Boşta iken işlemci %0-%2 arasında gidip geliyor.Ayrıca sistem gereksinimleri de yüksek değil. Örneğin Gnome ortamıyla(Ubuntu Gnome) 52 sn de açılan sistem Unity ile 32 sn de açılıyor. Yani Gnome'dan daha hafif.
    Lütfen yerden yere vurmayın şu sistemi artık. Herkes MATE ya da Xfce gibi Win95'i anımsatan ortamları kullanmak zorunda değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yerden yere vurduğum yazıları görmemişsiniz :) Paylaşımınız için teşekkür ederim.

      Sil
  6. arkadaslar ben ubuntu 15.10 kurdum sonra gumcelleme geldi onuda yapdim yeniden baslatmami istedi e onuda yapdim simdi acilmiyor terminal gibi bir sey geliyor neden olur acaba yardimci olurmusunu

    YanıtlaSil
  7. Bazı dağıtımlarda aynı login ekranı geliyor, örnegin Debian'a ekran sürücü yükledigimde login ekranı geliyor.
    Bu login ekranı geldiginde ne yapabiliriz, bu ekranı nasıl geçeriz? Bir-iki yabancı kaynaklarda çözüm var ama hiç anlaşılmıyor.
    Sevgili Ufuk, bu konuda senden bir çalışma rica etsem, umarım bizi kırmazsın...
    Şimdiden başarılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kullanıcı adı ve şifrenizle oturum açtıktan sonra startx deyince, eğer .xinitrc dosyasında komutlar yazıyorsa ve ekran kartı sürücüsünde sorun yoksa grafiksel arabirim çalışacaktır. systemd için systemctl enable görüntü yönetici diye tekrar kontrol etmek yararlı olur. Bilgisayarı yeniden başlatınca normal açılacaktır. Fırsat bulabilir miyim emin değilim ancak sık karşılaşılan sorunlar için bir yazı dizisi güzel olur.

      Sil
  8. Windowsun yanına kuracağım orada Windows 10 un yanına kur demesini seçmek istiyorum ama siz hep başka bir şey seçeneğini seçiyorsunuz sizin yaptığınız gibi yapmak zorunda mıyım?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii ki hayır. Ben mümkün olan en kişiselleştirilebilir olanı seçmeyi tercih ediyorum. Olabildiğince çok şey yazabilmek için. Windows'un yanına kur seçeneği dediğiniz gibi kurulum yapar.

      Sil
  9. Merhabalar, Remix OS , Phoenix OS , Papyros ve Androidx86'nın 5.1 ini inceleyebilir misiniz? Ayrı ayrı inceleyeceğiniz gibi ayrıca bunların hepsi arasında kıyaslama yaparak artıları ve eksilerini belirtirseniz sevinirim. (Öyle görünüyorki, her ne kadar linux geleceğin işletim sistemi desek de, linux tabanlı android tüm ekosisteme hükmetmeye başladı.. Remix OS geleceğin işletim sistemi gibi gözüküyor. Bu konudaki fikirlerinizi de almak isteriz)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merakla bekliyoruz sayın UFUK KÖYRÜK bey.. Linux hususunda bu denli derli toplu şekilde incelemelerin yer aldığı ikinci bir site bulamıyoruz. Bu incelemelerinizi de merakla bekliyoruz ��

      Sil
  10. Ben oyun oynamayı seviyorum hangi linux dağıtımı oyunları tamamını açar. Ve ekran kartını okur veya destekler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Windows için yapılmış oyunların hepsini Linux ortamında açmak mümkün değil. Ancak Windows benzeri ortam sağlayıcı yazılımlar ile birçok oyunu çalıştırabilirsiniz. Wine ve playonlinux uygulamalarını kullanabilirsiniz. Mesela Linux Mint ile oyun performansını keşfetmeye başlayabilirsiniz.

      Sil
    2. Remix OS , Phoenix OS , Papyros ve Androidx86 Projelerinden Güncel Yazılar yazabilir misiniz?

      Sil
    3. İnşallah mint 18 ile hızlı bir giriş yapıp seri halinde yazı yazmayı planlıyorum. İlginiz için teşekkür ederim.

      Sil
    4. İnşallah hocam. Merakla bekliyoruz

      Sil
  11. pci 0000:0d:00.0: no compatible bridge window for [mem 0xffff0000-0xfffffff uyarısı alıyorum kurulum sırasında yardımcı olur musunuz

    YanıtlaSil
  12. Aa o.cocugu olmak istersiniz

    YanıtlaSil