Pardus 2011.1 Dama Dama resimli incelemem

Merhaba.

Pardus 2011.1 Dama Dama'yı(Alageyik) nihayet deneme fırsatına kavuştum. Haydi bakalım nasıl bir dağıtım olmuş, neler değişmiş?

Bu arada Pardus nedir? En basit açıklama ile Pardus, TÜBİTAK'ın bir kolu olan BİLGEM tarafından geliştirilen ücretsiz bir Linux dağıtımı(yani işletim sistemi). 2005 yılındaki ilk dağıtımdan beri artan bir hız ile geliştirilen dağıtım Linux tabanlı ve KDE arayüzlü(sadece ana dağıtım) olarak çıkarılıyor.

300 MB'ı aşan güncelleme gereksinimi, yeni KDE sürümü derken Pardus 2011.1 dağıtımının çıkarılması kararlaştırılmış ve kullanıma sunulmuş durumda. Ve 2011 sonuna doğru 2011.2 sürümünün çıkarılması planlanıyor.

Açıklandığı ve kendim de denediğim üzere Pardus 2011 kullanıcıları sadece güncellemeleri yükleyerek 2011.1'e geçebiliyor. Ancak ben yeni sürüm-yeni heyecan mantığı ile sıfırdan kurmayı her zaman tercih ederim. Bu sayede neler yeni, neler aynı farkına varmak kolaylaşıyor ve dağıtımın gelişimini takip etmek mümkün oluyor.

Pardus 2011.1 Dama Dama kurulan DVD'lere buradan erişebilirsiniz:


Pardus-2011.1-Dama-Dama-i686.iso yazılı bağlantıya tıkladığınız an 32 bitlik dağıtım inmeye başlar (kotalı kullanıcılar dikkat: 1,1 GB).

İlk dikkatimi çeken, kurulumun ilk ekranında "Sistemi kurtar" seçeneğinin YALI'da görünmesi. Ve

nolvm

şeklindeki bir kernel parametresinin yer alması.

KDE 4.6.5'e geçildiği için KDE ile birlikte gelen değişiklikler de göze çarpıyor. Örneğin artık Güç Yönetim ekranı çok daha düzenli ve anlaşılır hale gelmiş. Ve tamamen Türkçeleşmiş durumda. Resimlerin büyük halleri için üzerlerine tıklayabilirsiniz.


Ekran görüntüsünü alırken fark ettim ki KSnapshot uygulaması da daha rahat ve sosyal ağ yetenekli hale gelmiş. Alttaki "Buraya Gönder" menüsünde bolca seçenek mevcut.


Yeni KDE ile birlikte masaüstü düzeninde de çeşitli değişiklikler yapılmış. Artık;

-Izgara Masaüstü
-Gazete Yerleşimi
-Klasör Görünümü
-Grup Masaüstü
-Masaüstü
-Ara ve Çalıştır

şeklinde 6 farklı masaüstü düzenimiz var.

Yeni olarak eklenen Grup Masaüstü ile ön tanımlı Masaüstü'müzün daha yeteneklisi eklenmiş oldu. Klasör görünümü(eski adıyla dizin görünümü) yerine değişik özelliklerde görünümler ekleyebilirsiniz. Bunların listesi bu resimde görülmekte:


Peki sizce hangisi daha kullanışlı görünüyor:



Izgara masaüstü ise bu resimde anlaşılır bir yapıya sahip. Herhangi bir öğeyi sürüklerken ekran resmi aldım. Yani normalde herhangi bir çizgi görünmüyor, sadece öğeleri belirli bir düzende konumlandırıyor.


Gazete Yerleşimi'nde ise seçtiğiniz öğeleri sütun halinde üst üste sıralayan bir masaüstü görünümü karşımıza çıkıyor. Evet, ben de pek bir anlam veremedim :)


Tarihten de görüldüğü üzere KDE ile ilgili detayları fark ettikçe ekliyorum.

Önceki, adını dahi hatırlayamadığım Dolphin eklentisi mi özelliği mi bilmiyorum, bir türlü kullanamadığım dosya arama çubuğunu kaldırmaları iyi olmuş. Artık evrensel bir özellik olduğu üzere Ctrl + F kısayolu ile açılan arama çubuğu gayet hızlı ve de güzel çalışıyor.


GwenView'in de sosyal ağ desteği kazanması da hoş olmuş. GNOME'da dahi kullanmaktan keyif aldığım bir uygulama GwenView.


Bütün yazılımların son derece güncel halleriyle gelmeleri gerçekten keyif verici.

64 bit kullanıcılarını en çok mutlu eden şüphesiz x64 Wine paketinin artık kararlı depoda yer alması olmuştur. Ayrıca x64 Skype da 64 bit kullanıcıları için hazır durumda.

Pardus kullanmayanlar için bir resim. İşte Paket Yöneticisi(program ekleme kaldırma merkezi):

Garipsediğim bir konu ise Pardus 2009'dan 2011'e yükseltme yapılabilmesine olanak sağlayan uygulamanın 2011.1 çıkmış olmasına rağmen hala çıkacak denilerek yükseltme yapmak isteyen kullanıcıları yarı yolda bırakmaları. Yükseltme uygulamasının, en kötü ihtimalle, 2011 sürümü çıktıktan en fazla iki hafta sonra yani ilk dönütler alındıktan sonra çıkmış olması gerekirdi. Olanak yetersizliği ile bir sonraki sürümde sorunsuz çalışacak bir yazılım hazırlanmak isteniyor diye düşünerek konuyu değiştirelim.

Kernel sürümünün değişmemesi riske girmedikleri anlamına gelir. Yeni sürüm yeni sorunlar demektir. İş kernel olunca da aşılması zor sorunlar anlamına gelir. Bilgisayarım ile ilgili bir soruna sebep olmadığı için memnunum Kernel 2.6.37.6'dan. Ama düğme ile wireless'ı kapattığım takdirde wireless'ı geri açamama sorunum hala devam ediyor. Ben de hiç kapatmıyorum düğmeyi, sorun kalmıyor :)

NVIDIA'nın, Pardus dağıtımın çıkışından sonra çıkardığı 275.19 sürüm numaralı sürücülerinin depoya eklenmesini dört gözle bekliyorum. Zira sol üst köşedeki siyah nokta sorunum Pardus'u bildim bileli var ve senelerdir çözüm bulunamıyor. Açık kaynak sürücü kullanınca sorun kalmıyor ancak bu sefer de ekran kartımdan(9500 M GS) tam performans alamıyorum. İşte günlük yaşamımın parçası olan siyah noktalarım:


Sorun fark ettiğim diğer bir nokta ise Pardus'un uykudan nadir de olsa uyanamaması. Özellikle uykuda kalma süresi biraz uzun ise bu ihtimal artıyor. Herhangi bir düğmeye basarak uyanmasını sağladığımda hard diske erişmiyor ve açılmayıp siyah ekranda kalıyor.

Temel kişiselleştirme aracı olan Kaptan'ın varolan ayarları algılayamaması da ayrı can sıkıcı bir konu. Mesela sadece KDE menüsünü Lancelot yapmak istiyorsunuz. Açtınız Kaptan'ı. Bütün ayarlarınızı tekrardan doğru seçmeniz gerekir ki ayarlarınız alt üst olmasın.

Acemice incelememin ardından yazabileceklerim bunlar. Genel bir özetlersem, beklenenlerin gerçekleştiği, harika ve hızla gelişen bir Linux dağıtımı karşımızda. Ve de acemi bir kullanıcı olarak hatalarım affola.

Ayrıca anonim olarak bir şeyler sorabilir, paylaşabilirsiniz. Lütfen yorum yazmaktan çekinmeyin.

Yenilikleri, hataları, güzellikleri ve eksikleri ile Pardus'u kullanmaktan; bir Pardus kullanıcısı olmaktan gurur duyuyorum.

İyi ki varsın PARDUS...

Daha detaylı ve güncel bilgiler için Pardus

1 yorum :

  1. incelemeniz için teşekkürler.
    linux sürümlerinin ortak paket kullanımına geçmeleri gerekiyor.
    resmi kurumlar için özel paket hazırlanabilir ve sadece özel pakete destek verilebilir.
    bireysel sürüm için kanaatimce ortak bir paket, örneğin ubuntunun program paketleri tercih edilmeli.
    (özgürlükiçin:pisi)

    YanıtlaSil