Wine ve PlayOnLinux İncelemesi

Bu yazımda Wine ve PlayOnLinux  üzerine bir şeyler paylaşmak istedim.

Wine, Linux ve Unix dağıtımlarında Windows yazılımlarını çalıştırabileceğimiz bir öykünücü(öykünücü olduğunu her ne kadar kabul etmeseler de).


Bu arada Wine'ın açılımı: Wine is not an emulator(Wine bir emülatör değil) :)

Aslında Linux ortamında Windows yazılımlarını çalıştırabilmenin bir başka yolu olarak sanallaştırma çözümleri karşımıza çıkıyor. Ancak sanallaştırma çözümlerinin gerek daha yüksek işlemci gereksinimi gerek yasal kopya ihtiyacı gerekse kullanım zorluğu gibi daha birçok sebepten dolayı Wine'ın üstünlüğü tartışılmaz. Ancak henüz alfa aşamasında olması, kararlı çalışmaması ve her yazılım için destek sağlamaması da eksi noktaları.

Sonuçta Linux kullanıcılarının önemli bir kısmı bugün Wine kullanıyor ve yeterince memnun durumda. Windows ortamında çalışan yazılım sayısının daha çok ve çeşitliliğinin daha iyi durumda olması bizi zorunda bırakıyor diyebiliriz.

Aslında Wine'ın üzerinde en çok emek harcadığı konu Windows'a ait yazılımları çalıştırmak değil, oyunları çalıştırmak. Çünkü benzer çalışan veya işimizi görmemizi sağlayan bir yazılım mutlaka mevcuttur Linux dünyasında. Ancak oyun açısından çok kısıtlı durumdayız. Ve bu ihtiyacı gidermenin yollarından birisi, hatta en önemlisi bu yazılım paketi. Bu listeye bakarsanız en çok puan almış yazılımlar listesinin neredeyse tamamının oyun olduğunu görürsünüz. Çalışma başarısına göre kullanıcılar puan vermiş ve bu listeler oluşmuş.

Wine'ı daha iyi kullanabilmek adına PlayOnLinux gibi kullanım araçları da üretilmiş. Winetricks de bu konuda yardımcı bir araç. PlayOnLinux, başkaları tarafından hazırlanmış kurulum betikleri ile çok daha iyi kullanım sağlayabiliyor. Ayrıca her bir program için ayrı bir Wine kopyası edinebilme, ayrı ayrı Wine sürümleri kullanabilme gibi pek çok artısı da var. Kısacası benim tavsiyem Linux'unuza Wine'ı doğrudan değil PlayOnLinux aracılığı ile kurun.


Unutmayın ki aslında Wine da bir Windows sayılır. Bir oyunu oynayabilmek için DirectX çalıştırıcı paketinin de kurulması gerekir. .Net ortamında çalışan bir yazılım için gerekli .Net ortamlarının kurulması şarttır. Bu tür işleri kolaylaştırmanın en iyi yolu PlayOnLinux kullanmak. İşte elle gerekli işlemleri yapabileceğimiz system32 klasörü:


Ev klasöründe .wine klasöründeki drive_c uğrak noktası haline geliyor.

Yüzü aşkın oyun ve onlarca önemli yazılım için kurulum betikleri:


Winetricks'te oyun seçim ekranı:


Dikkat edilmesi gereken noktalardan biri donanımsal yazılımları Wine ile kullanamayacağımız. Yani sabit disk birleştirme, sistem özelliklerine bakma vs. gibi yazılımları çalıştırmaya dahi kalkışılmamalı. Ve Internet Explorer'ı Linux ortamında kullanma gibi bir hayale de kapılmamalıyız. Biraz uğraşırsanız tabii ki çalıştırabilirsiniz ancak hiç de beklediğiniz durumda olmaz.

Daha çok uzun bir süre var wine'ın mükemmelliğe ulaşması için. Tamamen doğal bir kullanım ortamı sağlayıncaya kadar durmamaları gerekli. Windows bu yüksek kullanım oranını koruduğu sürece ihtiyacımız olacak.

Kısacası Windows'u bir iki program için açmak istemiyor ancak mahkum durumda iseniz Wine sizin tek çıkış noktanız. Hemen kurun Linux'unuza.

Kolay gelsin.

9 yorum :

  1. makale yazmak için yazmayın adam akıllı anlatında herkez öğrensin işiniz gücünüz işe yaramayan makaleler yazmak wine windows 98 iyi çalışır ben dvdripliyorum video kesiyorum video birleştiriyorum oraya iki resim koymuşsun adam centos kullanıyorsa ne yapacak anca google çalışın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüşleriniz için tekrar teşekkür ederim. Ben makale yazmak için yazmadığımı blogun tanıtımında net bir şekilde belirttim. Yazı yazmaktan keyif aldığım için yazıyorum. İsimsiz yorum yazmak yerine lütfen paylaşım adresinizi paylaşın, paylaşımlarınıza benim de küçük bir katkım olsun. "3000 kadar aktif linux dağıtımından herhangi birini kullanan ne yapacak" türü bir yaklaşım çözüm üretmeye yönelik değildir. Özgür yazılım dünyasına katkısı olan yorumlarınızı görmek dileğiyle, yeni makalelerde görüşmek üzere.

      Sil
    2. Elinize sağlık ufuk bey...Teşekkürler

      Sil
  2. Google'da PlayOnLinux'u araştırırken sayfanıza ulaştım, aklıma takılan sorulara cevap buldum. Google bana çalıştı anlaşılan. Teşkkürler :)

    YanıtlaSil
  3. Adsız efendi, Ufuk kardeşimizin yazılarından linux a yeni başlayan olarak epeyce faydalandım. Kimi dilini bile anlamadığım linux entel dantelleri gibi ağır dil kullanmamış. Her okuduğumu yeni olmama rağmen tam olarak anladım. Böyle ona buna b.. atacağına, çok biliyorsan sen paylaş eksik gördüğün şeyleri. Bilgi paylaştıkça çoğalır. Senin yaptığın gibi ona buna boş laf atmayla değil.

    YanıtlaSil
  4. lütfen en küçük faydası bile olan çalışmayı küçük görmeyelim.Yapılan hizmeti takdir etme delikanlılığını gösterelim.

    YanıtlaSil
  5. Bana bir kelime öğretenin... ata sözüne göre ben bu yazınızdan bir çok kelime hatta cümle öğrendim teşekkürler.
    Fatih Bayşu

    YanıtlaSil
  6. forum ya da yardım sitelerine soru sorun da göreyim, net kısa ve anlayamadığınız cevaplar alırsınız, anlamayınca cahil muamelesi görürsünüz. anladın anladın anlamadın sktir git hesabı yani. entele dantele yalvarırsınız iki cevap için. adam herkesin anlayabileceği biçimde anlatmış, nankörlüğün lüzumu yok

    YanıtlaSil
  7. teşekkür ederiz, olumsuz yorumları umursamayın, yazmaya devam

    YanıtlaSil