Manjaro Linux 0.8.7 Xfce/Openbox Resimli Kurulum ve İncelemesi


Yaklaşık iki aylık hata ayıklama sürecinin ardından Ascella kod adı ile Manjaro Linux 0.8.7 Xfce ve Openbox dağıtımları duyuruldu. Grafiksel kurulumlarına göz atalım ve genel duruşları hakkında notlar düşelim.



Bir süredir severek kullandığım dağıtım olan Manjaro Linux, Arch Linux tabanlı olmasına karşın Arch Linux'tan farklı bir paket derleme sistemi kullanıyor. Bu sebeple yalnızca kendi deposundaki paketleri kullanabiliyoruz. Güncelleştirmeler de Arch Linux'tan birkaç gün sonra tane tane değil toplu halde sunuluyor.

Arch Linux'un kullanıcı depolarından kurulum yapabilmek için yaourt denilen bir aracı kullanabiliriz. Yaourt ile arch paketi indirip tekrar paketleyerek kurabiliyoruz. Küçük de olsa sorun çıkarma ihtimali var.

Dağıtımın temel amacı son kullanıcıya hitap eden bir Arch Linux sunmak. Gerek görsellik gerekse geliştirilen araçlara bakarak bunu gerçekleştirme yolunda hızla ilerlediklerini rahatlıkla söyleyebilirim.

Dağıtımın Türkçe forumunun adresi:


Dağıtım resmi olan Xfce ve Openbox kalıplarının yanında Türkiye topluluğu tarafından çıkarılan KDE, Cinnamon, E17, LXDE ve Mate masaüstü ortamları ile kurulum kalıplarına sahip. Bu kalıplar elle yapılan kurulumlardan farklı temalar ile geliyor.

KURULUM

Resmi olarak duyurulan Xfce ve Openbox kalıplarına:


adresinden ulaşabilirsiniz. Ben sanal makine ile kurulum yapıyorum. dd veya Unetbootin ile USB belleğinize Arch Linux/net install (x64) kalıbı olarak yazdırıp bilgisayarınıza kurulum yapabilirsiniz. Eğer Unetbootin kullanıyorsanız bilgisayarınız açıldığında karşınıza gelen ilk ekranda Default değil de Start seçeneğini seçtiğiniz anda sistem açılıyor.

Sistem gereksinimleri ise: 1 GB RAM ve 2 GHz tek çekirdek işlemci ile en yüksek gereksinimli olan KDE kalıbı dahi akıcı halde çalıştırabilirsiniz.

Eğer normal kurulum esnasında kapalı görüntü sürücüsünün de kurulmasını istiyorsanız USB'den başlattığınız ilk ekranda non-free drivers'ı seçerek açmanız yeterli. Dil seçimi kurulum esnasında yapıldığı için sistem İngilizce olarak açılıyor.

EFI, btrfs, yazılımsal RAID desteği gibi özellikler henüz grafiksel kurulumda mevcut olmadığı için bunları kullanmak isteyenler masaüstündeki kısayoldan komut aracı ile kurulumu çalıştırabilirler. Biz Linux Mint kurulum aracının sisteme uyarlanmış hali olan grafiksel arayüzle normal kurulum yapalım.

Kurulum uygulaması iki sistemde de aynı. İlk ekran dil seçimi. Yüzlerce dile destek sağlaması topluluğunun ne kadar yaygın ve güçlü olduğunu gösteriyor.

Dil seçiminin ardından kurulum uygulaması da Türkçe oluyor. Zaman diliminin Europe/İstanbul olmasını kendisi önerdi. Klavyede Turkish Turkish seçeneği Türkçe Q klavye.

Kullanıcı ismi ve şifresi


Bende tek sabit disk olduğu için onu kullanmamı önerdi.

Eğer kurulum yapacağınız bölüm ve takas alanınız hazır ise Bölümleri düzenle düğmesine tıklamanıza gerek yok. Kurmak istediğiniz bölümün üzerinde sağ tıklayıp "/ için işaretle" seçeneği ile kök dizini belirlemeniz yeterli.

Eğer bir takas alanınız yok ise Bölümleri düzenle deyip RAM boyutunuz civarı bir disk bölümü daha eklemeniz gerekli. Bölümü oluştururken File system linux-swap olmalı.


Ve sistemin kurulacağı bölüme sağ tıklayıp / için işaretle dediğiniz an kuruluma hazırsınız. Dilerseniz  sistemi tekrar yükleme esnasında ayarlarınız ve kişisel dosyalarınız silinmesin diye /home dizinini de ayrı oluşturulmuş bir bölüme bağlayabilirsiniz.

grub kurulumunu başta seçtiğiniz bölüme yapmayı önerecek. Benim de kullandığım grub Manjaro'ya ait. Kurulu bütün sistemleri sorunsuz olarak tanıyor. Değiştirmeden devam edelim.

Özetim:


Sizde kullanıcı adları, host adı ve sda'nın bölüm numarası farklı olacaktır. Kur dediğim an başladı. Kurulumu oldukça hızlı.

MASAÜSTÜ

Bilgisayarı yeniden başlatalım ve hareketli tema desteği ile mdm oturum açma ekranı karşımızda.


İşte kurulumun ardından Xfce masaüstü ve sistem menüsü:


0.8.6'daki çift panel tarzından Whisker menülü tek panel tarzına geçiş yapılmış. Linux Mint'te gördüğümüz tarzda bir açılış penceresi karşımızda. Dosya gezgini Thunar için yeşil simge seti kullanılmış.

Güncelleme yönetici bir güncelleme buldu. Dil yöneticisinin firefox, thunderbird ve 3 paketin daha İngilizce dil paketlerini indirmesine bir anlam veremedim.

Paket yöneticisi olarak bir ara Octopi'ye geçiş yapılmasına rağmen bu sürümde daha geliştirilmiş bir Pamac sunulmuş. Openbox ise Octopi ile gelmiş.

Sistem ilginç olarak 3.4.59 LTS linux kernel ile geliyor. 0.8.7 rc2'de ilk defa 3.10 serisi kernel denenmişti ancak fare klavye aşırı ısınma gibi sorunlar nedeniyle rc2a çıkarılıp 3.9 serisine geri dönülmüştü. rc3a kalıbı da 3.9 ile gelince ben hangi kernelin geleceğinden bir türlü emin olamıyordum çünkü 3.9 serisi EOL oldu yani ömrünü doldurmuştu. Siz eğer 3.10 serisinin sorun çıkarıp çıkarmayacağını görmek istiyorsanız kapalı görüntü sürücülerini kurmadan önce çabucak deneyebilirsiniz. Bunun için uçbirime

sudo pacman -S linux310

demeniz yeterli. Sistemi yeniden başlatınca üstteki 3.10.9 kerneli seçtim ve açıldı. Manjaro grub son seçileni hatırlıyor. Sistemde o an hangi kernelin çalıştığını uçbirime uname -r diyerek öğrenebilirsiniz.

Xfce'de ayarlar yöneticisinde Manjaro Settings Manager mevcut.


Sistem gereksinimleri daha da düşük olan ve âdeta ışık hızında çalışan tint2 panelli Manjaro Openbox:


Bilgisayarınızda sorunsuz çalışan bir kernele karar verdikten sonra o kernel için kapalı görüntü sürücüsü kurmak isterseniz Manjaro Hardware Detection mhwd'yi kullanarak tek komut ile yapabilirsiniz:

sudo mhwd -a pci nonfree 0300

Eğer kurulumun ardından bilgisayarınızın saati 3 veya 2 saat ileride görünüyorsa şu komutları çalıştırmanız kalıcı çözüm olacaktır:
sudo hwclock --hctosys --utc --noadjfile
deyip BIOS saatinizi tekrar ayarlayın.

Chromium'da Google hesabınızla oturum açarken dil sorunu nedeniyle Chrome'da oturum açılmıyor. Dolayısıyla senkronizasyon yapılmıyor. Bu sorunu aşmak için bir defalığına Chromium'u
LC_ALL=C chromium
komutu ile İngilizce olarak çalıştırıp oturum açmanız yeterli.  Yeniden Google oturumu açmanız gerekmediği sürece Chromium'u normal şekilde çalıştırabilirsiniz.

ÖZETLE

Manjaro Linux'un pek çok Linux dağıtımına kıyasla oldukça performanslı bir kullanımı var. Kendi deneyimlerim sırasında Debian'dan çok daha güncel ve performanslı bulduğum için dağıtım değiştirmeme sebep oldu. Yaklaşık iki aydır, yıllardır kullandığım Debian tabanlı değişik sistemlerin yerine Manjaro kullanmaktayım.

Kullanıma hazır bir Arch Linux'tan daha fazlasını bulacağınız Manjaro Linux'u henüz hiç linux tabanlı sistem kullanmamış olanlara tavsiye etmesem de diğer her kesimden kullanıcıya ısrarla tavsiye ediyorum. Kolay gelsin.

10 yorum :

  1. USB den kurulum için 0.8.7 release te sorun var mı bilmiyorum daha denemedim ama öncekilerde unetbootin ile sorun var. Kararlı sürüm olan 0.8.6 yı kurmak isteyenleri özellikle deneyimzsiz kullanıcıyı kaçırtabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dün 0.8.7 yeni kararlı sürüm olarak duyuruldu. Uyarınız üzerine şimdi xfce kalıbı unetbootin 585 ile arch linux/netinstall seçeneğiyle usb belleğime yazdırdım. Sistem açılışında ilk seçenek olan Default yerine Start'ı seçince sistem sorunsuz açıldı. Kurulum uygulaması da çalışıyor. Uyarınız için teşekkür ederim. BU küçük detayı yazıya ekliyorum.

      Sil
  2. Anlatımınız için teşekkürler, Ubuntudan sonra yine sizin etkinizle manjaro 0.8.7 sürümünü kurdum bilgisayara şuan menunum. Ancak bi sorum var 8gb usb belleğim var ubuntuda multisystem programı ile multiboot usb hazırlamıştım içerisine manjaro, mint ve bitdefender boot cd atmıştım, elimde windows iso kalıbı olmadığı için daha doğrusu ubuntu kurararken tüm harddsiki kaybettiğimden windows isosu atamadım. Hazırladığım usb de mint kurulumu iso kalıbından mı bilmem hata verdi. Manjaroyu sorunsuz kurdum, bitdefender boot cd de denedim çalışıyor. Benim istedğim manjarodada multisystem programını çalıştırabilmek ve usb içerisine farklı iso dosyalarını atabilmek. "aur" da bahsettiğim multisystem mevcut ama kurulumu yapamadım. aurdan pacet yüklemeyi ayrıntılı olarak anlatabilirmisiniz özelllikle multisystem programı üstünde olurda anlatım sevinirim. Multiboot hazırlamak için program tavsiyenizde olursa memnun olurum, bi usb de xp, win7, win8, mint, ubuntu, manjaro, vs olsun istiyorum bunu nasıl yapabilirim saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sistemi denemenize sevindim. AUR'dan
      yaourt -S multisystem
      komutu ile kurulum yapabilirsiniz. Edit pkgbuild ve edit install seçeneklerine n, yüklemeye y ve evet demeniz dışında her şey otomatik.

      Ben de kurulum yaptım. Siz önce normal kurulumu yapın, bağımlılıkları sorunsuz kuruluyor. En sonda eğer bendeki gibi multisystem paketinde md5 sorunu çıkarsa bunu atlamak için uçbirimde normal kullanıcı olarak
      yaourt -G multisystem
      cd ~/multisystem
      makepkg -i --skipchecksums multisystem
      diyerek kurulum yapmanız gerekir.

      Sil
  3. manjaro 0.8.7 xfce yi kurdum sistem şuan stabil ve hızlı. lakin saat 3 saat ileri gösteriyor. ne yaptıysam değişmedi. locate den istanbul yaptım. olmadı. manuel değiştireceğim yeri bulamıyorum yardım edermisiniz.

    YanıtlaSil
  4. Yanıtlar
    1. Sanırım her kullanıcı bu sorunla karşılaşıyor. İpucunu yazıya not düşüyorum.

      Sil
  5. bir de chromium senkronizasyon yapmıyor. 2 gündür yer imlerim parolalarım gelmedi. sizde böyle bi sorun var mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Chromium kullanmadığım için fark etmemiştim. Google hesabımla chromium oturumu açamıyorum. Manjaro-tr forumda paylaşıyorum.

      Sil
    2. Paylaşmama gerek kalmadı :) Küçük bir dil sorunu varmış. Yazıya ekliyorum çünkü yorumlarda dikkat çekmiyor. İlginiz için teşekkür ederim.

      Sil