Alternatif Bir Sistem - MenuetOS İncelemesi

Başlıktan da anlaşıldığı üzere bu yazımda Linux veya Unix türevi bir dağıtım değil tamemen bağımsız bir işletim sistemini inceliyorum:

MenuetOS

Şüphesiz MenuetOS'un heyecan uyandıran yanlarından birisi tamamen bir alt seviye programlama dili olan Assembly ile yazılmış olması diğeri ise sadece ama sadece bir disket boyutunda olması. Disket kalıplarına bu sayfadan erişebilirsiniz:


Bu kadar küçük, temel ve hafif olduğu için sistem gereksinimlerini belirlemek oldukça zor ancak tahminen 64 MB RAM ve bir Intel-AMD uyumlu işlemci ile çalışacağını belirtiyorlar.

İşletim sisteminin başlangıçta sadece basit bir hobi olarak çıkması, sonradan Assembly geliştiricileri için eğitim ortamı haline getirilmek istenmesi ancak bugün son kullanıcının ihtiyaçlarına uygun bir sistem olarak karşımıza çıkması hikayesinin ne kadar ilginç olduğunu gösteriyor.

Ve işletim sistemi 32 ve 64 bit olmak üzere iki ayrı mimaride çıkmakta. 32 bitlik sürümünün GPL altında çıkmasına karşın 64 bitlik sürümünün kodları kapalı. Ve üzücü olan ise 32 bitliğin geliştirilmesinin inanılmaz yavaşlamış olması. Ancak açık kaynak kodlu olmasının verdiği enfes avantaj olduğu üzere KolibriOS adı altında yan sürüm olarak proje devam etmekte. Ona da kısa bir göz atmazsak olmaz.

64 bitlik MenuetOS'yi daha güncel olduğu için deneyeceğim.

Dizüstü bilgisayarımda bir disket okuyucu yok. Dolayısı ile sadece sanal makine yardımı ile size ekran görüntüleri sunabilirim.

VirtualBox'a yeni makine eklerken bana türünü sorduğu zaman Other - Other/Unknown'u seçmem gerektiğini düşündüm ancak bu şekilde çalıştırdığım zaman açıkça belliydi ki sanal makinem 32 bit idi ve tabii ki 64 bit sistem çalışmadı. İlginçtir ki VirtualBox'ta bilindik sistemlerin dışındaki bu tür sistemler için yalnızca 32 bit seçeneği bulunmakta. Ne yapsam diye düşünürken aklıma bir de 64 bitlik herhangi bir seçenek ile deneyeyim, sonra diğer sanallaştırma çözümlerine bakmaya başlarım diye bir düşünce geldi ve aynen şu yapılandırmaya sanal disket sürücü ekledim. Sonra da img dosyasını gösterdim. İşte çalışması hem şaşırtan hem de olabilir dedirten seçeneklerim:


Evet 64 bitlik Linux yapılandırma seçtim. Ve MenuetOS çalıştı. İşte başlangıç ekranı:


Varsayılan olarak 800x600 ekran çözünürlüğü ile açılmasını istemiyorsanız veya herhangi bir ayar yapmak istiyorsanız Esc'ye basarak bu ekrana ulaşabilirsiniz. Onlarca seçenek karşınıza çıkmakta:


RAM miktarınızdan görüntü ayarlarına, donanım seçeneklerinden yazı tipine kadar birçok ayar kolayca yapılabilmekte. Yalnızca yandaki değerlerden istediğinizi yazıyorsunuz ve F5.

Peki MenuetOS bilgisayarı açtığınız andan itibaren kaç saniye içinde kullanıma hazır hale geliyor dersiniz? Tam 5 saniye. Evet 5!

İşte MenuetOS masaüstü:


İnsan şaşırmadan edemiyor. Duvar kağıdı dahi var. Oysa disket kalıbı M64-098O.IMG dosyası sadece 1474560 bayt boyutunda. Masaüstü simgelerinden de anlaşılabildiği üzere işletim sistemi yanında birçok program ile birlikte geliyor. Web tarayıcısından oyunlara, medya oynatıcıdan assembly derleyicisine kadar hem de. Ve sakın şaşırmayın. MenuetOS çalıştığı makineye sunucu rolü atayabiliyor. Eski bilgisayarlarınızı HTTP, FTP ve webcam sunucusu olarak yüksek performans ile çalıştırabiliyorsunuz. Tek kelime ile muhteşem:


MenuetOS'nin VirtualBox ile işaretçi uyumu olmadığı için sanal makine penceresine tıkladığınız an işaretçi yakalanıyor ve varsayılan düğme olan sağ Ctrl'ye basmadıkça bu pencereden çıkarılması biraz güç.

İşte işletim sistemine ait birkaç görüntü. Mesela gayet yetenekli bir çizim programı mevcut:


Ve işletim sisteminin esas çıkarılma amacı olarak barındırdığı Assembly derleyicisi:


Metin düzenleyicisini yapımcılar tarafından örnek olarak eklenmiş kodlar ile paylaşmak istedim. Assembly nasıl bir dilmiş görmek istersiniz diye:


Birçok yazıda da dikkatimi çektiği üzere MenuetOS, VirtualBox'ın ağ bağdaştırıcısı ile uyumsuz. Sanal makine ayarlarında tahmin yürüterek yaptığım birkaç değişikliğe rağmen internete bağlayamadım.


Ve ilginç bir konuya da değinmek istiyorum. İşletim sisteminin yapımcıları MenuetOS'de işleri karışıklaştırıp hatalarla dolmasına sebep olan çok katmanlı mimariyi kullanmadıklarını söylemiş. Yani bildiğimiz donanım, sürücü, işletim sistemi çekirdeği, bellek yönetimi, giriş-çıkış yönetimi, dosya yöneticisi ve uygulama katmanı diye ayırdığımız temel işletim sistemi katmanları MenuetOS için geçerli değilmiş. Sanırım işlem yöneticisi de bunu gösterir nitelikte:


Menu? Icon? Gerçekten ilginç.

Ve VirtualBox'ın uyumsuzluğu nedeniyle CD sürücüye erişilememekte. CD kalıbı ile birçok oyun ve uygulama ek olarak sunuluyor. Masaüstünde sağ alttaki iki oyun simgesi bunun için var.

Şimdi bir de KolibriOS'ye bakalım. 32 bit olduğu için Other-Other/Unknown seçtim ve açıldı.


Makine türü olarak daha uyumlu bir şey seçmiş olmama karşın internet tarayıcıda bir fark yok:


Ve bana bu sistemin dili İngilizce mi-Rusça mı dedirten bolca karşılaştığım karmaşıklık:


Yazıyı toparlayacak olursak karşımızda yalnızca ama yalnızca bir disket boyutunda muhteşem bir işletim sistemi var. Temel ihtiyaçları tam olarak karşılayabilecek bir sistem değil ancak Assembly ile ilgilenenler için bulunmaz bir nimet niteliğinde olduğu kesin ve tabii ki oldukça eski bilgisayarları performanslı bir şekilde çalıştırabilmek için. Ve tavsiyem siz de keşfedin. Hatta disket sürücünüz var ise gerçek ortamda. İşletim sistemleri dünyasının Windows, Linux ve Unix'ten ibaret olmadığını görmek açısından harika bir fırsat.

Kolay gelsin.

5 yorum :

  1. Bu işletim sistemi cidden de çalıştırılabiliniyor.

    YanıtlaSil
  2. Bende vardı bu fakat hiç denememiştim şaka gibi yahu :D

    YanıtlaSil
  3. Ödevim için kullandım :D çokkk teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  4. Ben işletim sistemini kurmaya çalıştım, ama virtualbox *.IMG dosyalarını seçmiyor. All files dediğimde ise hata çıkıyor. Yardımcı olabilirseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O sanal makinenin ayarlarından disket sürücü olarak yeni bir bağdaştırıcı eklemeniz gerekiyor.

      Sil